Nieruchomości

nr 12/2009

Kara za nieterminowe wydanie pozwolenia na budowę, cz. II

Artur Kosicki
Autor jest prawnikiem w Kancelarii Radców Prawnych Choina, Makuliński, ­Rostafiński Prokurent Sp. Partnerska w Warszawie, wykładowca na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, zastępca Dyrektora Departamentu Architektury w Urzędzie Miejskim w Białymstoku.
Abstrakt

Okres, jaki upłynął od daty złożenia wniosku do dnia jego uzupełnienia przez wnioskodawcę, należy zakwalifikować do „okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu” w rozumieniu art. 35 ust. 8 PrBudU.

Braki formalne a termin

Wniosek o pozwolenie na budowę zgodnie z art. 63 § 2 KPA powinien zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie oraz czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych. Podanie wniesione pisemnie albo ustnie do protokołu powinno być podpisane przez wnoszącego, a protokół ponadto przez pracownika, który go sporządził. Gdy wniosek wnosi osoba, która nie może lub nie umie złożyć podpisu, podanie lub protokół podpisuje za nią inna osoba przez nią upoważniona, czyniąc o tym wzmiankę obok podpisu (art. 63 § 3 KPA). Dodatkowo ustawodawca określił wzór wniosku o pozwolenie na budowę w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 23.6.2003 r. w sprawie wzorów: wniosku o pozwolenie na budowę, oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane i decyzji o pozwoleniu na budowę. Wprowadzenie tego typu regulacji miało na celu przede wszystkim „zapobieganie składaniu przez inwestorów wniosków błędnie sformułowanych, niejasnych bądź niezawierających wszystkich wymaganych prawem elementów, jednakże sporządzenie wniosku według ustalonego wzoru jest jedynie uprawnieniem, a nie obowiązkiem inwestora”1. Jeżeli w żądaniu nie wskazano adresu wnoszącego i nie ma możności ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, to zgodnie z art. 64 § 1 KPA pozostawia się żądanie bez rozpatrzenia – oczywiście nie informując o tym wnioskodawcy. „Pozostawienie podania bez rozpoznania” według W. Dawidowicza „oznacza stwierdzenie przez organ administracji państwowej (w drodze sporządzenia odpowiedniej adnotacji), że podanie zawiera wadę określoną w art. 64 § 1 KPA i że wskutek tego stało się ono bezskuteczne z mocy prawa”2.

Z przepisów szczególnych bardzo często wynikają konkretne wymagania dotyczące formy i zawartości załączonych do wniosku dokumentów. Mają one ułatwić organowi prowadzącemu postępowanie dotarcie do prawdy obiektywnej3. Powoduje to przeniesienie ciężaru udowodnienia określonych okoliczności na stronę4. Taka sytuacja występuje w PrBudU, gdzie przepisy określają dodatkowe wymagania, jakim oprócz tych wskazanych w art. 63 § 2 i 3 KPA ma odpowiadać wniosek o udzielenie pozwolenia na budowę. Zgodnie z art. 33 PrBudU do podania takiego należy załączyć cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi, a także aktualnym na dzień opracowania projektu zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7 PrBudU, oświadczeniem o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane i decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (jeżeli jest wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym). W myśl zaś art. 34 ust. 3 PrBudU projekt budowlany powinien zawierać:

1) projekt zagospodarowania działki lub terenu sporządzony na aktualnej mapie, obejmujący:

– określenie granic działki lub terenu,

– usytuowanie, obrys i układy istniejących i projektowanych obiektów budowlanych, sieci uzbrojenia terenu,

– sposób odprowadzania lub oczyszczania ścieków,

– układ komunikacyjny i układ zieleni, ze wskazaniem charakterystycznych elementów, wymiarów, rzędnych i wzajemnych odległości obiektów, w nawiązaniu do istniejącej i projektowanej zabudowy terenów sąsiednich;

2) projekt architektoniczno-budowlany, określający funkcję, formę i konstrukcję obiektu budowlanego, jego charakterystykę energetyczną i ekologiczną oraz proponowane niezbędne rozwiązania techniczne, a także materiałowe, ukazujące zasady nawiązania do otoczenia, a w stosunku do obiektów budowlanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 – również opis dostępności dla osób niepełnosprawnych;

3) stosownie do potrzeb:

– oświadczenia właściwych jednostek organizacyjnych o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła i gazu, odbioru ścieków oraz o warunkach przyłączenia obiektu do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych oraz dróg lądowych,

– oświadczenie właściwego zarządcy drogi o możliwości połączenia działki z drogą publiczną zgodnie z przepisami o drogach publicznych;

4) w zależności od potrzeb, wyniki badań geologiczno-inżynierskich oraz geotechniczne warunki posadowienia obiektów budowlanych.

Wymienione powyżej wymagania mają charakter formalny, ponieważ wskazują, jakie dokumenty powinien załączyć inwestor do wniosku o udzielenie pozwolenia na budowę, aby organ mógł rozpocząć ich merytoryczną ocenę. Należy zwrócić uwagę, że ustawodawca w przepisach wykonawczych do PrBudU szczegółowo określił formę i zakres niektórych załączników5.

Natomiast [...]