Nieruchomości

nr 8/2008

Ustawa o zmianie ustawy – Prawo budowlane, ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw

Maciej Bielecki
Autor jest radcą prawnym w Warszawie, www.kancelaria-bieleccy.pl. Pełnił również funkcję konsultanta Ministerstwa Infrastruktury w toku opracowywania ZmPrBudU.
Abstrakt

W ramach niniejszej publikacji zostały zaprezentowane podstawowe informacje o kierunkach zmian przewidzianych w Prawie budowlanym (dalej PrBudU) oraz w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej ZagospPrzestU) wynikające z przedstawionego przez Ministerstwo Infrastruktury projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo budowlane, ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (dalej ZmPrBudU). Publikacja koncentruje się na zmianach, które ZmPrBudU wprowadza w PrBudU oraz ZagospPrzestU. W kolejnych wydaniach miesięcznika Nieruchomości C.H. Beck zostaną omówione szczegółowo najistotniejsze zmiany wynikające z ZmPrBudU.

Rejestracja zamierzonej inwestycji zamiast zgłoszenia/pozwolenia na budowę

ZmPrBudU dokonuje bardzo głębokich zmian w PrBudU. Przewiduje się bowiem uchylenie instytucji pozwolenia na budowę i zgłoszenia budowy zastępując przedmiotowe regulacje tzw. rejestracją zamierzonej inwestycji.

Zgodnie z nowym art. 3 pkt 12a – 12c PrBudU przez „zamierzoną inwestycję” – należy rozumieć roboty budowlane objęte wnioskiem o rejestrację zamierzonej inwestycji w rejestrze zamierzonych inwestycji. Rejestracja zamierzonej inwestycji będzie czynnością techniczną polegającą na wpisaniu do rejestru zamierzonych inwestycji robót budowlanych objętych wnioskiem o rejestrację zamierzonej inwestycji. Rejestracja nie będzie zatem wiązała się z wydaniem decyzji, czy postanowienia (z zastrzeżeniem przypadków szczególnych).

Procedura rejestracji zamierzonej inwestycji przewiduje udział tylko jednej strony postępowania, tj. zgłaszającego wniosek o rejestrację. Udział innych stron (tak jak np. przy postępowaniu o pozwolenie na budowę) będzie wyłączony. W konsekwencji właściciele nieruchomości sąsiednich nie będą mogli odwołać się od rejestracji, bo nie będą w tej procedurze uczestniczyć, zaś sama procedura rejestracji nie będzie kończyła się decyzją o rejestracji, którą można by podważyć w trybie odwoławczym.

Zgodnie z planowanym brzmieniem art. 28 ust. 1 PrBudU – roboty budowlane będzie można rozpocząć jedynie po rejestracji zamierzonej inwestycji dokonanej przez właściwy organ prowadzący rejestr zamierzonych inwestycji. Jednocześnie wprowadza się katalog przypadków, gdy rejestracja nie będzie potrzebna (nowy art. 29 PrBudU). Właściwy organ będzie dokonywał rejestracji zamierzonej inwestycji na podstawie wniosku złożonego przez inwestora. Rejestracja będzie polegała na wpisie inwestycji objętej wnioskiem do rejestru zamierzonych inwestycji. Po dokonaniu rejestracji organ zobowiązany będzie wydać inwestorowi zaświadczenie o zarejestrowaniu zgłoszonej inwestycji. Brak wydania zaświadczenia nie może jednak stanowić przeszkody w rozpoczęciu robót budowlanych.

ZmPrBudU przewiduje krótki termin na dokonanie rejestracji wraz z postanowieniami, które mają dyscyplinować organ rejestrowy do przestrzegania tego terminu. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 35 ust. 6 PrBudU – w przypadku gdy właściwy organ nie dokona rejestracji zamierzonej inwestycji w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku w tej sprawie, organ wyższego stopnia wymierza temu organowi, w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie, karę w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki. Wpływy z kar stanowią dochód budżetu państwa. W określonych przypadkach 30-dniowy termin na rejestrację może ulec przedłużeniu, np. gdy złożony przez inwestora wniosek o rejestrację nie zawiera wszystkich koniecznych załączników.

Obiekty i roboty budowlane zwolnione z rejestracji

Jak wcześniej zasygnalizowano nie wszystkie zamierzenia inwestycyjne będą wymagały uprzedniej rejestracji. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 29 ust. 1 PrBudU, z obowiązku rejestracji ma zostać zwolniona budowa m.in. następujących, obiektów: [...]