Abstrakt
Często zdarza się, że główną rolą zarządcy nieruchomości komercyjnych jest zdobywanie klientów, czyli najemców lub czasem - nabywców. Porównując zawód zarządcy do salonu samochodowego z własnym serwisem, można stwierdzić, że zarządca powinien być jednocześnie handlowcem i mechanikiem. Powinien sprzedawać nieruchomość na rynku oraz ją „serwisować”. Sprzedaż jest jednak bardziej efektowna i przynosi dochód. Dlatego też głównie w takiej roli widzą zarządców zarządy wielu firm działających na rynku nieruchomości.
Zdobycie klienta, czyli doprowadzenie do podpisania umowy, to najważniejszy z etapów w życiu nieruchomości i najbardziej efektywny dla zarządcy. Jest to proces, w zależności od konkretnego przypadku, mniej lub bardziej złożony i można w nim wyróżnić kilka etapów, krótko poniżej opisanych.
Poszukiwanie klienta
Nieruchomość jest towarem i aby go sprzedać czy wynająć, należy zainteresować nim klienta. Najbardziej rozpowszechnioną i skuteczną formą jest reklama. W przypadku nieruchomości stosowana jest głównie reklama w prasie. Ma ona jednak swoje wady:
1. takich reklam jest coraz więcej i coraz trudniej jest się wśród nich wyróżnić,
2. gazeta jest zwykle towarem jednodniowego i jednokrotnego użytku,
3. natłok innych informacji powoduje, że jest ona szybko zapominana,
4. reklamy umieszcza się razem, grupuje w osobne działy, co powoduje, że taka reklama służy [...]