Abstrakt
Zmiana brzmienia załączników do ustawy o VAT obowiązująca od stycznia tego roku ostatecznie rozstrzyga jaką stawką VAT opodatkowane są usługi projektowania dróg, autostrad, ulic i mostów. W poprzednim stanie prawnym brzmienie tych załączników było na tyle niejednoznaczne, że podatnicy stosowali, a urzędy skarbowe uznawały dwie stawki 7% i 22% w zależności od poglądu na sprawę danego urzędu skarbowego. Zobowiązania podatkowe przedawniają się jednak z upływem lat pięciu, jedno jest więc pewne - przez ostatnie trzy lata część podatników opodatkowywała swe usługi nieprawidłowo i w każdej chwili musi liczyć się z konsekwencjami. W artykule odpowiemy na pytanie, czy usługi projektowania korzystały z preferencyjnej stawki VAT i jaki jest oficjalny pogląd Ministerstwa Finansów na tę sprawę.
Preferencyjna stawka VAT (7%) od 1.1.2003 r.
Od 1.1.2003 r nastąpiła zmiana załączników do ustawy z 8.1.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.; dalej: VATU) polegająca na zastąpieniu klasyfikacji statystycznych SWW, KWiU i KOB Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB). W obowiązującym od 1.1.2003 r. brzmieniu poz. 106 i 107 załącznika ustawodawca powołał symbole statystyczne. Obecnie nie ma więc żadnych wątpliwości, że obniżona do wysokości 7% stawka podatku dotyczy tylko następujących usług:
1. sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 45.21.2 robót ogólnobudowlanych związanych z budową obiektów mostowych, tuneli i przejść podziemnych,
2. sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 45.23.1 robót ogólnobudowlanych.