Nieruchomości

nr 8/2002

Nieruchomość w firmie. Budowa

Stella Brzeszczyńska
Autorka jest prawnikiem specjalizującym się w prawie podatkowym
Abstrakt

Wiele firm decyduje się na budowę własnej siedziby, magazynów lub budynków produkcyjnych, bo gotowe inwestycji są zbyt drogie lub nie odpowiadają potrzebom nabywcy. Niebagatelne jest także to, że budowa jest wydatkiem rozłożonym na lata, a przynajmniej na kilka miesięcy.

Istnieją dwie możliwości rozpoczęcia inwestycji: zaczyna się od kupna lub dzierżawy gruntu lub szuka się wyspecjalizowanego w budowie domów (np. biurowców) przedsiębiorcy, który buduje na własnym (zwykle w użytkowaniu wieczystej) gruncie.

Budowa na własnym gruncie

Jeżeli firma dysponuje gruntem (własność, dzierżawa, najem, leasing) może - jako inwestor - wystąpić o pozwolenie na budowę. Zgodnie bowiem z art. 32 ust. 4 ustawy z 7.7.1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. Nr 89, poz. 414 ze zm.; dalej PrBudU) pozwolenie na budowę może być wydane wyłącznie temu, kto wykaże się prawem do dysponowania nieruchomością na cele budowlane i posiada ważną decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Inwestor ma do wyboru co najmniej kilka rodzajów umów, jakie może zawierać z ekipą budowlaną: umowę o generalną realizację inwestycji, umowę o zastępstwo inwestycyjne, umowę o roboty budowlane, umowę o generalne wykonawstwo, umowę o zarządzanie, umowę o nadzór inwestorski.

W myśl art. 18 PrBudU, do obowiązków inwestora należy zorganizowanie procesu budowy przez zapewnienie opracowania projektów oraz wykonania i odbiorów robót budowlanych przez osoby o odpowiednich kwalifikacjach zawodowych. Obowiązek zorganizowania procesu budowy wynika z faktu, że budowlana działalność inwestycyjna składa się z szeregu czynności, które mają bezpośredni lub pośredni związek z samą budową obiektu.