Monitor Prawa Pracy
nr 5/2018
Prawno-pracownicze aspekty powierzenia stanowiska dyrektora szkoły publicznej i następstwa prawne odwołania
Abstrakt
Artykuł traktuje o statusie nauczyciela-dyrektora szkoły publicznej. Autor przedstawia i analizuje judykaturę, w której występują kontrowersje dotyczące zarówno charakteru prawnego powierzenia nauczycielowi stanowiska dyrektora szkoły publicznej, jak i odwołania ze stanowiska. Autor rozważa szanse wykorzystania – za pośrednictwem art. 5 KP – w stosunku pracy nauczyciela-dyrektora szkoły jednej z obowiązujących, wymienionych w art. 2 KP podstaw pracowniczego zatrudnienia: aktu mianowania, powołania lub umowy o pracę. Sygnalizuje także potrzebę sformułowania nienazwanej dotychczas umowy, jaką mogłaby być umowa/akt powiernictwa zawierana – na podstawie przepisów ustaw: z 7.9.1991 r. o systemie oświaty i z 14.12.2016 r. – Prawa oświatowego – przez organ prowadzący szkołę z nauczycielem, któremu powierzono funkcję dyrektora szkoły.
Legal aspects of employment and termination of employment relationship of a teacher who is acting as a principal of a public school
The article describes those teachers who act as principles employed in a public school. The author shows and analyses judicature in which there are controversies regarding legal nature of a position of a teacher-principal of a public school, and also removing such person. The author also considers chances of using in employment relationship a teacher-principal of a school, mediately by the article 5 of labor code, one of the effective, and mentioned in the article 2 of labor code, basis of employment: letter of appointment, designation or employment contract. The author also signalizes the need to formulate a contract, which has not been named yet, and which could be a trust instrument concluded, based on regulations on educational system and educational law, by the authority that manages the school with the teacher who has been assigned the position of the principle.