Abstrakt
Należyte zarządzanie czasem pracy pracowników jest podstawą prawidłowego i zgodnego z prawem funkcjonowania każdego pracodawcy. Niezbędne jest zatem ustalenie wymiaru czasu pracy, harmonogramu, grafiku czy też ilości zadań do wykonania. Tak prozaiczne czynności, jak planowanie i wymiar zadań do wykonania przez pracowników mobilnych, niejednokrotnie jednak sprawiają trudności pracodawcom, ze względu na pokutujące przekonanie, iż zadaniowy czas pracy oznacza „nienormowany czas pracy”. Celem niniejszego opracowania jest prezentacja zadaniowego czasu pracy pracowników mobilnych, którzy stanowią coraz liczniejszą grupę pracowników w Polsce. Artykuł poświęcony jest zarówno pozytywnym, jak i negatywnym aspektom stosowania zadaniowego czasu pracy, ze szczególnym naciskiem na takie ustalenie zadań przez pracodawców, aby możliwe były one do wykonania w podstawowym wymiarze czasu pracy. Wielu pracodawców zachęconych perspektywą uwolnienia czasu pracy wprowadza system zadaniowego czasu pracy, nie będąc świadomym, iż jego prawidłowe funkcjonowanie polega na bardzo precyzyjnym ustaleniu zadań do wykonania, które nie mogą przekraczać dobowych i tygodniowych norm czasu pracy. Końcowe refleksje dotyczą propozycji zmian w Kodeksie pracy, które powinny zmierzać w kierunku obowiązku ewidencji godzin pracy pracowników mobilnych.