Abstrakt
Celem niniejszego opracowania jest zarysowanie najważniejszych problemów związanych z realizacją prawa do prowadzenia rokowań i sporów zbiorowych, w tym prawa do strajku przez osoby wykonujące prace w ramach platform cyfrowych i aplikacji mobilnych. Nie zawsze można ich zakwalifikować jako pracowników w rozumieniu art. 2 KP, dlatego też korzystanie przez osoby realizujące usługi w ramach platform i aplikacji z podstawowych uprawnień z zakresu zbiorowego prawa pracy napotyka na istotne przeszkody. Jedną z istotnych na gruncie prawa polskiego są trudności z zakwalifikowaniem platformy lub aplikacji jako pracodawcy w świetle art. 3 KP. W zakresie prawa do rokowań zbiorowych można przypuszczać, że dla tej kategorii osób wykonujących pracę zarobkową dostępne będą raczej różnego rodzaju umowy nienazwane, nie zaś układy zbiorowe pracy. W praktyce odnotowuje się także korzystanie przez osoby zatrudnione w ramach platform i aplikacji z różnych form protestu, także polegające na zaprzestaniu pracy. Jednak korzystanie przez nich z prawa do prowadzenia sporu zbiorowego i zorganizowania legalnego strajku wydaje się bardzo utrudnione.