Abstrakt
W razie niewydania w terminie świadectwa pracy lub wydania świadectwa o niewłaściwej treści pracownik może domagać się od pracodawcy zapłaty odszkodowania. Należy się ono pracownikowi nie tylko wówczas, gdy na skutek niewydania świadectwa pracy lub wydania niewłaściwego świadectwa nie mógł znaleźć pracy, ale także w innych przypadkach, gdy z winy pracodawcy poniósł szkodę. Wątpliwości budzi natomiast wysokość tego odszkodowania oraz możliwość zastosowania tu przepisów KC. Tym właśnie rozważaniom zostanie poświęcone niniejsze opracowanie.
Obowiązek wydania świadectwa pracy
Świadectwo pracy jest podstawowym dokumentem zawierającym informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracownika w kolejnym miejscu zatrudnienia lub w organach rentowych czy urzędach pracy. Do wydania pracownikowi świadectwa pracy powinno zasadniczo dojść niezwłocznie po rozwiązaniu lub wygaśnięciu stosunku pracy. Jeżeli jednak pracownik pozostaje w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy, pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie takich umów, zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z tych umów (art. 97 § 11 KP). W takim przypadku świadectwo pracy wydaje się w dniu upływu tego terminu. Jeżeli jednak rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy o pracę nawiązanej przed upływem 24 miesięcy przypada po upływie tego terminu, świadectwo pracy wydaje się w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia takiej umowy o pracę. Ponadto pracownik zatrudniony na podstawie ww. umów terminowych może w każdym czasie żądać wydania świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem każdej umowy o pracę wymienionej w tym przepisie bądź świadectwa pracy dotyczącego łącznego okresu zatrudnienia na podstawie takich umów, przypadającego przed zgłoszeniem żądania wydania świadectwa pracy. Pracodawca jest zobowiązany wówczas wydać świadectwo pracy w ciągu 7 dni od dnia złożenia pisemnego wniosku pracownika.
Zasady wydawania świadectwa pracy
Zasady wydawania świadectw pracy określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15.5.1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania1. W myśl jego przepisów pracodawca spełni swój obowiązek wydania świadectwa pracy, jeżeli wręczy je bezpośrednio pracownikowi albo osobie upoważnionej przez pracownika do odebrania tego dokumentu w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Gdyby zaś wydanie świadectwa pracy w taki sposób było niemożliwe, pracodawca, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia ustania stosunku pracy, powinien przesłać świadectwo pracy pracownikowi lub osobie przez niego upoważnionej za pośrednictwem poczty lub doręczyć je w inny sposób, np. przez posłańca. Jednakże gdyby okazało się, że adres pracownika jest nieaktualny, pracodawca nie ma obowiązku rozpoczynania poszukiwań obecnego adresu pracownika. Powinien wówczas zwróconą przez pocztę przesyłkę wraz ze świadectwem pracy [...]