Monitor Prawa Pracy

nr 10/2011

Zastrzeżenia merytoryczne do treści artykułu „Prawne obowiązki pracodawcy w zakresie kwalifikacji wypadku przy pracy” autorstwa Anny Buczek, zamieszczonego w Nr 6/2011 Monitora Prawa Pracy

Maria Sosnowska-Mach
Autorka jest absolwentką studiów podyplomowych w dziedzinie „Bezpieczeństwo i ochrona człowieka w środowisku pracy” Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie. Wykładowca w CIOP-PIB z potwierdzonym Certyfikatem wykładowcy problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie: ergonomii oraz prawnej ochrony pracy. Dwie kadencje była biegłym sądowym w zakresie bhp przy SO w Warszawie.
Abstrakt

Wstęp

Jako praktykujący specjalista bezpieczeństwa i higieny pracy odniosę się jedynie do merytorycznych – prawnych błędów, które zawiera artykuł, bez komentarza pozostawię natomiast styl i interpretację zdarzeń prezentowanych przez autorkę.

Skorygowanie tych najbardziej rażących błędów jest niezbędne ze względu na Czytelników Monitora Prawa Pracy.

Swoje zastrzeżenia przedstawiam w punktach, kierując się błędami na poszczególnych stronach po przeniesieniu zapisów autorki:

s. 302

1) „Warto nadmienić, iż zgodnie z art. 283 § 2 pkt 6 KP pracodawca podlega karze grzywny, jeżeli nie zawiadomi odpowiednich służb bezpieczeństwa o zaistnieniu nieszczęśliwego wypadku w zakładzie pracy. Niedopełnienie bowiem tego obowiązku, spoczywającego na przełożonym, jest wykroczeniem przeciwko uprawnieniom pracowniczym”.

Artykuł 286 § 2 pkt 6 KP jest kontynuacją zapisu § 1 wymienionego przepisu, zgodnie z którym kto, będąc odpowiedzialnym za stan bezpieczeństwa i higieny pracy albo kierując pracownikami lub innymi osobami fizycznymi, nie przestrzega przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, podlega karze grzywny.

A zatem [...]