Abstrakt
W niniejszym opracowaniu autorka omawia ustanowienie jurysdykcji sądu polskiego na skutek „wdania się w spór co do istoty sprawy” przez pozwanego. Ten sposób ustanowienia jurysdykcji krajowej w ogóle nie był znany polskiej procedurze międzynarodowego postępowania cywilnego, a swoje powstanie zawdzięcza wyłącznie intensywnemu procesowi „uwspólnotowienia” naszego prawa.
Uwagi wstępne
Europeizacja polskiego prawa procesowego znajduje coraz większe odzwierciedlenie w przepisach KPC. W ramach synchronizacji polskich norm procesowych z prawem UE1 wśród przepisów KPC odnajdziemy całkowicie nowy, niezależny sposób ustanowienia jurysdykcji sądu polskiego, a mianowicie na skutek „wdania się w spór co do istoty sprawy” przez pozwanego (art. 1104 § 2 KPC).
Dokonana zmiana przepisów postępowania cywilnego2 nie pozostała obojętna dla spraw z zakresu indywidualnego prawa pracy. Dzięki tym zmianom obok nowej ogólnej zasady jurysdykcyjnej – miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu albo siedziby na terytorium RP strony pozwanej (art. 1103 KPC) oraz właściwej jedynie sprawom z zakresu prawa pracy jurysdykcji szczególnej – gdzie wyłącznie pracownik, będąc powodem, może skierować pozew do sądu RP, jeżeli praca jest, była lub miała być wykonywana na terytorium Polski (art. 11034 KPC), istnieje dodatkowa możliwość utrwalenia jurysdykcji sądu państwa polskiego przez każdą ze stron, jeżeli przeciwnik procesowy „wda się w spór co do istoty sprawy”. Jest to całkowicie niezależna i odrębna z podstaw jurysdykcyjnych, jednakże możność jej ustanowienia istnieje wyłącznie w sprawach o prawa majątkowe (ograniczenie przedmiotowe).
Uregulowania wspólnotowe
Możliwość ustanowienia jurysdykcji przez „wdanie się w spór przez pozwanego” wprost przewidują przepisy rozporządzenia Rady (WE) Nr 44/2001 (art. 24) obowiązujące bezpośrednio na terytorium RP, a dodatkowo niewymagające implementacji. Dokonane jednakże w tym zakresie zmiany KPC mają służyć zniwelowaniu ewentualnych sprzeczności prawa wspólnotowego z wewnętrznym prawem krajowym, a także wyraźnie zasygnalizować organom stosującym prawo (a posługującym się przede wszystkim KPC) istnienie tych norm.
Uwzględniając również fakt, że wskazana w przepisach KPC możność ustanowienia jurysdykcji przez „wdanie się w spór przez pozwanego” swe źródło posiada w przepisach rozporządzenia Rady (WE) Nr 44/2001 i jej wykładnia musi również podążać za tym aktem prawnym. Odmienna interpretacja przepisu art. 1104 § 2 KPC zniwelowałaby cel zmian, dla których ich dokonano. Dodatkowo zastrzeżona w rozporządzeniu Rady (WE) Nr 44/2001 autonomiczna3 wykładnia tego pojęcia będzie po części determinować organ orzekający do sięgania w tym zakresie do dorobku orzeczniczego Wspólnoty.
Z drugiej strony zasygnalizować należy, że terminu „wdanie się w spór przez pozwanego” (art. 24 rozporządzenia Rady (WE) Nr 44/2001) nie można utożsamiać z pojęciem „wdanie się w spór co do istoty sprawy” (art. 1104 § 2 KPC), który właściwy jest jedynie polskiej procedurze cywilnej4.
Wdanie się w spór przez pozwanego
Ustanowienie jurysdykcji krajowej przez „wdanie się w spór przez pozwanego” według rozporządzenia Rady (WE) Nr 44/2001 oznacza [...]