Monitor Prawa Pracy

nr 2/2010

Kanonicznoprawna regulacja świąt religijnych a prawo pracy

Marcin A. Mielczarek
Autor jest doktorantem w Katedrze Prawa Pracy Uniwersytetu Łódzkiego.
Abstrakt

Zagadnienie pracy w niedziele i święta podejmowane jest w doktrynie prawa pracy jedynie okazjonalnie. Brak jest opracowań artykułowych, które podjęłyby zagadnienie pracy w niedziele i święta w szerszej perspektywie – wykraczającej poza analizę regulacji KP.

W niniejszym opracowaniu autor przedstawia krytyczne uwagi pod adresem obowiązującej prawnej regulacji pracy w niedziele i święta oraz formułuje wnioski de lege ferenda.

Rozwój heortologii chrześcijańskiej

W pierwszym okresie rozwoju chrystianizmu, jako autonomicznej religii wyodrębnionej z judaizmu w I w. po Chr., chrześcijanie – zwłaszcza na terenie Palestyny – świętowali szabat trwający według semickiego sposobu liczenia czasu od piątkowego do sobotniego zachodu słońca. Jak świadczy biblijna relacja o sprawowaniu Eucharystii w Troadzie „w pierwszym dniu po szabacie” (Dz 20, 7), obchodzono jednocześnie sobotnie (a właściwie już niedzielne) wieczorno-nocne zebranie na „łamanie chleba” jako pamiątkę zmartwychwstania Chrystusa, przeniesione w następnej fazie rozwoju liturgii na niedzielny poranek1. Przyjmuje się, że gmina jerozolimska przed definitywnym zerwaniem z judaizmem zachowywała szabat, a z pewnością nie czyniły tego gminy założone przez Pawła z Tarsu2. Świadectwa z okresu poapostolskiego, m.in. Didache i list Ignacego z Antiochii do Magnezjan, potwierdzają już wyłącznie obchód niedzieli3.

Niedziela stanowiła początkowo jedyne święto chrześcijańskie. Oprócz cotygodniowej celebracji Paschy – prawdopodobnie pod wpływem judeochrześcijan – rozpoczęto doroczne świętowanie Wielkanocy, wokół której z biegiem czasu uformowało się Triduum Paschalne i okres Pięćdziesiątnicy4. Pierwsze wyraźne wzmianki o dorocznej Wielkanocy pochodzą z początku II w.5. W tym miejscu należy wspomnieć o kontrowersji paschalnej w Kościele starożytnym6. Chodzi mianowicie o spór między – będącymi w większości – zwolennikami świętowania Wielkanocy w pierwszą niedzielę po 14 Nisan (tzn. po pierwszej wiosen­- nej pełni księżyca) a kwadrodecymanami z Azji Mniejszej, obchodzącymi święto Paschy 14 Nisan bez względu na dzień tygodnia. Spór ten ujawnił się po raz pierwszy na synodzie w Rzymie w 154/155 r. między papieżem Anicetem a biskupem Polikarpem ze Smyrny7. Kwestię tę podejmował następnie szereg synodów partykularnych, m.in. w Rzymie za pontyfikatu Wiktora I8, a rozstrzygnął ostatecznie na niekorzyść praktyki kwadrodecyman I Sobór Nicejski w 325 r.9, jakkolwiek jeszcze w 341 r. synod w Antiochii musiał podjąć się przypomnienia ustaleń nicejskich i zobowiązania do ich przestrzegania pod rygorem ekskomuniki10. Jednolitość w kwestii terminu Wielkanocy utrzymała się do reformy gregoriańskiej (1582 r.). W dodatku do konstytucji „Sacrosanctum Concilium” Sobór Watykański II wyraził brak sprzeciwu wobec propozycji wyznaczenia stałej daty Wielkanocy jako określonej niedzieli w kalendarzu gregoriańskim, pod warunkiem zgody wszystkich zainteresowanych, zwłaszcza akatolickich Kościołów wschodnich. Nie sprzeciwił się również idei stałego kalendarza świeckiego, zachowującego podział na 7-dniowe tygodnie11.

Do IV w. świętowanie chrześcijańskie zachowało pierwotny charakter paschalny12. Doszło wtedy – z jednej strony – do zjawiska historyzacji poprzez wykształcenie się np. Wielkiego Piątku, Wniebowstąpienia czy Zesłania Ducha Świętego jako autonomicznych świąt13. Z drugiej strony miał wówczas miejsce – według dominującej opinii – proces przejęcia terminów pogańskich świąt solarnych i zastąpienia ich treścią chrześcijańską. W Rzymie dotyczyło to święta Natalis Solis Invicti (25 grudnia), w Egipcie – 6 stycznia14. Najstarsze świadectwo obchodzenia w Rzymie świąt Bożego Narodzenia stanowi „Chronograf” z 354 r.15. Z upływem czasu święto Narodzenia Pańskiego 25 grudnia zostało wprowadzone w Kościele wschodnim; tym samym święto Epifanii (6 stycznia) stało się pamiątką Chrztu Jezusa w Jordanie. W liturgii rzymskiej natomiast Epifania została powiązana z relacją Mateusza o pokłonie Mędrców ze Wschodu16. Jednocześnie, począwszy od drugiej połowy II w. (155 r. – śmierć Polikarpa ze Smyrny), rozwija się kult świętych męczenników, a w późniejszym okresie – kult innych świętych17. Z kolei sobór w Efezie (431 r.), wskutek potępienia nestorianizmu i uznania ortodoksji terminu „Theotokos”, stał się impulsem do rozwoju kultu maryjnego18.

Rozwój regulacji kanonicznoprawnej w zakresie obchodzenia niedziel i świąt nakazanych w świetle prawa rzymskiego

Pierwotne chrześcijaństwo nie znało zobowiązania do świętowania. Świętowanie niedzieli było bowiem traktowane jako wyraz tożsamości chrześcijańskiej, o czym świadczy przykład 31 mężczyzn i 18 kobiet – męczenników z Abiteny za czasów panowania Dioklecjana19. Pierwsza regulacja kanonicznoprawna niedzielnego świętowania została dokonana przez synod w Elwirze (ok. 306 r.). Kanon 21 nakazywał czasowe wykluczenie ze wspólnoty Kościoła mieszkańca miasta, który przez 3 kolejne niedziele nie uczestniczył w zgromadzeniu eucharystycznym20. W analogicznej sytuacji kanon 80 Soboru Piąto-Szóstego (Trullańskiego) – stanowiący do dzisiaj jedyną regulację w odniesieniu do obchodzenia świąt religijnych w prawosławnym prawie kanonicznym21 – przewiduje dla duchownych karę wydalenia ze stanu duchownego, a dla świeckich – karę ekskomuniki22.

Odpoczynek świąteczny nie był uwzględniany w obchodzie niedzieli do edyktu Konstantyna Wielkiego z 3.7.321 r.23, rozszerzającego zakres prac zakazanych w niedziele, przewidziany we wcześniejszym edykcie z 7.3.321 r. (rozprawy sądowe i wszelkie zajęcia ludności miejskiej), o m.in. regulowanie długów prywatnych i publicznych24. Zasadnicze znaczenie edyktu z 7.3.231 r. polegało na wprowadzeniu w kalendarzu rzymskim podziału na tygodnie w miejsce pierwotnych okresów 9-dniowych (nundinae)25.

Zagadnienia związane z obchodem świąt podejmowały w późniejszym okresie synody partykularne Kościoła zachodniego. W wieku XIII nieusprawiedliwione opuszczanie Eucharystii zaczęto karać grzywną26. W Polsce pierwsza regulacja prawa synodalnego pochodzi z 1279 r.27. W kwestii obowiązku odpoczynku świątecznego polskie statuty synodalne przewidywały zakaz m.in. prac polowych, w ogrodzie, w lesie, w kamieniołomach i na budowach, polowań, szycia, pracy tkackiej, cerowania, publicznego prania, strzyżenia owiec28.

Katalog świąt nakazanych, których dotyczył obowiązek uczestnictwa we mszy św. i zaprzestania określonych rodzajów pracy, ulegał stałemu powiększaniu ze względu na zwyczaje oraz zarządzenia biskupów i synodów, a od IX w. – dla całego Kościoła rzymskiego – także papieży29. Ujednolicenia katalogu świąt nakazanych, w liczbie 34, dokonał Urban VIII w 1642 r., zastrzegając prawo wprowadzania nowych Stolicy Apostolskiej30. W 1911 r. Pius X zmniejszył liczbę świąt nakazanych do 831.

Charakter powszechny regulacje kanonicznoprawne odnośnie do świąt nakazanych uzyskały w Codex Iuris Canonici z 1917 r.32. Zamieszczona w nim lista świąt nakazanych (kan. 1247 § I)33 pokrywa się (w ujęciu kalendarzowym34) z katalogiem zawartym w przepisie kan. 1246 § 1 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 r., zobowiązującym wiernych Kościoła Rzymskokatolickiego do obchodzenia – oprócz niedzieli – świąt Narodzenia Pańskiego, Objawienia Pańskiego, Wniebowstąpienia oraz Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, Świętej Bożej Rodzicielki Maryi, Jej Niepokalanego Poczęcia i Wniebowzięcia, Świętego Józefa, Świętych Apostołów Piotra i Pawła oraz Wszystkich Świętych, z zastrzeżeniem modyfikacji (tzn. zniesienia niektórych świąt lub przeniesienia na niedzielę) wprowadzonych przez Konferencję Episkopatu danego kraju za uprzednią aprobatą Stolicy Apostolskiej (kan. 1246 § 2)35. Na mocy dekretu Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów z 4.3.2003 r. w Polsce od 30.11.2003 r. Wniebowstąpienie Pańskie obchodzi się w VII Niedzielę Wielkanocną, a uroczystości Świętego Józefa, Świętych Apostołów Piotra i Pawła oraz Niepokalanego Poczęcia NMP utraciły status dies festi de praecepto36. I tak zgodnie z kan. 114 Partykularnego Prawa UKGK37, wierni Ukraińskiego Kościoła Grekokatolickiego są zobowiązani obchodzić jako święto nakazane również Zwiastowanie Przenajświętrzej Bogarodzicy.

Z kolei dla wszystkich katolickich Kościołów wschodnich świętami nakazanymi – zgodnie z kan. 880 § 3 Kodeksu Kanonów Kościołów Wschodnich z 1990 r. – są, oprócz niedziel, święta Narodzenia Pańskiego, Epifanii, Wniebowstąpienia, Zaśnięcia Świętej Bożej Rodzicielki Maryi oraz Świętych Apostołów Piotra i Pawła, z zachowaniem prawa partykularnego Kościoła sui iuris zatwierdzonego przez Stolicę Apostolską, która może dzień świąteczny nakazany znieść albo przenieść na niedzielę38.

W myśl przepisu kan. 1248 § 1 Kodeksu Prawa Kanonicznego nakazowi uczestniczenia we mszy świętej czyni zadość ten, kto bierze w niej udział, gdziekolwiek jest odprawiana w obrządku katolickim – tzn. zarówno w łacińskim (rzymskokatolickim), jak i w obrządkach wschodnich – w sam dzień świąteczny, jak też wieczorem dnia poprzedzającego. W przypadku katolickich Kościołów wschodnich przepis kan. 881 § 1 Kodeksu Kanonów Kościołów Wschodnich zobowiązuje do uczestnictwa nie tylko we mszy świętej, ale również w celebracji Liturgii Godzin, o ile obowiązek taki wynika z przepisów lub prawnych zwyczajów danego Kościoła sui iuris.

Drugim obowiązkiem – zgodnie ze sformułowaniem kan. 1247 Kodeksu Prawa Kanonicznego i kan. 881 § 4 Kodeksu Kanonów Kościołów Wschodnich – jest powstrzymanie się „od wykonywania tych prac i zajęć, które utrudniają oddawanie Bogu czci, przeżywanie radości właściwej dniowi Pańskiemu oraz korzystanie z należnego odpoczynku duchowego i fizycznego”. Na gruncie aktualnego stanu kanonicznoprawnego trudno jest ustalić precyzyjne granice zakazu pracy w święta nakazane; konieczne jest więc odwołanie się do zwyczajów lokalnych, a przede wszystkim konkretnej sytuacji życiowej poszczególnych osób, zwłaszcza wykonujących zawód związany z pracą ciągłą39. Codex Iuris Canonici z 1917 r. przedmiotem zakazu czynił tzw. prace służebne, czynności sądowe, a także – o ile specjalne indulty lub prawne zwyczaje nie stanowiły inaczej – publiczny handel, jarmarki i wszelkiego innego rodzaju publiczne kupno czy sprzedaż (kan. 1248)40.

Katechizm Kościoła Katolickiego zaznacza, że obowiązki rodzinne lub ważny pożytek społeczny stanowią słuszne usprawiedliwienie niewypełniania nakazu odpoczynku niedzielnego. Zastrzega przy tym, że na władzach publicznych w stosunku do obywateli oraz na pracodawcach względem pracowników – pomimo wymogów ekonomicznych – ciąży powinność zapewnienia czasu przeznaczonego na odpoczynek i kult religijny41.

Postulat ten został poprzednio sformułowany w encyklikach „Rerum novarum” Leona XIII42, „Mater et MagistraJana XXIII43 oraz „Laborem exercensJana Pawła II44. „Regularny wypoczynek tygodniowy, obejmujący przynajmniej niedzielę” 45, jako jedno z praw pracowniczych46, został przez Jana Pawła II przywołany również w liście apostolskim „Dies Domini47.

Jakkolwiek powyższe tezy nie pojawiają się w sposób bezpośredni w encyklice Benedykta XVI „Caritas in veritate48, na podkreślenie zasługują liczne nawiązania do społecznego nauczania Jana Pawła II (w szczególności do „Laborem exercens49), jak również zaakcentowanie prawa do wolności religijnej jako istotnego czynnika rozwoju społecznego50.

Prawo do obchodzenia świąt religijnych a dopuszczalność pracy w niedziele i święta w polskim prawie pracy – uwagi de lege lata

Pierwsze regulacje prawne dotyczące pracy w niedziele i święta [...]