Abstrakt
Niniejsze opracowanie stanowi czwartą część cyklu poświęconego omówieniu ustawy z 7.4.2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji1, która wprowadza po stronie pracodawców nowe obowiązki. |
Powstanie rady pracowników wiąże się z określonymi obowiązkami pracodawcy. Niektóre są jednorazowe i mają być wykonane tylko w związku z powstaniem rady, inne - w szczególności obowiązek informowania i konsultowania - są stałe. W niniejszym opracowaniu zostaną omówione najważniejsze obowiązki pracodawcy, jakie wynikają z powstania rady, z wyjątkiem obowiązku informowania i konsultowania, który będzie przedmiotem następnego artykułu.
Zawiadomienie ministra o utworzeniu rady
W terminie 30 dni od powiadomienia pracodawcy przez organizację związkową lub organizacje związkowe o wyborze rady albo w terminie 30 dni od wyboru rady przez pracowników pracodawca zobowiązany jest przekazać ministrowi właściwemu do spraw pracy informacje dotyczące rady pracowników (art. 18 IiKPracU). Informacje te przekazuje się według wzoru stanowiącego załącznik do IiKPracU. Obejmują one: nazwę pracodawcy, adres, datę utworzenia rady, tryb jej utworzenia, liczbę członków oraz informacje dotyczące zakresu porozumienia między radą a pracodawcą. Chodzi tu o porozumienie zawierane na podstawie art. 5 IiKPracU. Poniżej zostanie omówiony problem związany z tym, że dane dotyczące tego porozumienia należy uwzględnić w informacji składanej ministrowi.
Zwołanie rady
W terminie 30 dni od dnia wyboru rady pracodawca ma obowiązek zwołać jej pierwsze zebranie (art. 11 ust. 2 IiKPracU). Oczywiście chodzi o to, aby w powyższym terminie zebranie się odbyło, a nie tylko o to, aby wtedy dokonać jego zwołania z późniejszym terminem zebrania.
Przepis wymaga, aby zebranie odbyło się w terminie 30 dni od dnia wyboru rady. W przypadku gdy rada wybierana jest przez pracowników, datę tę łatwo określić. Będzie nią dzień, w którym odbyły się wybory. Jednak w sytuacji gdy rada jest wybierana przez organizacje związkowe, pracodawca najczęściej nie będzie wiedział, kiedy ten wybór nastąpił. Organizacje związkowe są bowiem zobowiązane do powiadomienia pracodawcy o wyborze rady, a niekoniecznie o dacie jej wyboru. Poza tym często o wyborze rady organizacje związkowe będą informowały pracodawcę z pewnym opóźnieniem. W pierwszym wypadku, to jest jeżeli pracodawca nie będzie znał daty wyboru rady, może on oczywiście poprosić organizacje związkowe o tę informację. Jednak jeżeli jej nie otrzyma, może założyć, że data powiadomienia o wyborze rady jest datą jej wyboru. Niezwołanie zebrania w terminie nie znalazło się [...]