Monitor Prawa Pracy

nr 7/2006

Powołanie rady pracowników - uprawnienie czy obowiązek?

Anna Pabisiak
Marcin Wojewódka
Autorzy są radcami prawnymi w Wojewódka Pabisiak Kancelaria Radców Prawnych.
Abstrakt

Wprowadzenie

W opracowaniach na temat rad pracowników autorzy zwykle nie poświęcają dużej uwagi kwestii istnienia ustawowego obowiązku powołania rad, często ograniczając się do lakonicznego stwierdzenia, że IiKPracU wprowadza obowiązek utworzenia rad pracowników. Naszym zdaniem tego rodzaju twierdzenia nie znajdują oparcia w przepisach IiKPracU.

Gdy brak związków zawodowych

Ustawa z 7.4.2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji1 przewiduje dwa tryby powoływania rady pracowników w zależności od tego, czy u danego pracodawcy działają, czy nie działają reprezentatywne związki zawodowe. W razie braku takich związków jedynym obowiązkiem pracodawcy jest wynikająca z art. 25 ust. 2 IiKPracU konieczność poinformowania pracowników o prawie do wyboru rady oraz jej uprawnieniach. Powyższa informacja powinna być przekazana pracownikom do 25.9.2006 r. Co prawda, dyspozycja przepisu art. 25 ust. 3 IiKPracU nakazuje takiemu pracodawcy zorganizowanie wyborów rady pracowników w terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie IiKPracU, czyli od 25.5.2006 r. (do 25.11.2006 r.), należy jednak podkreślić, iż zgodnie z przepisem art. 8 ust. 1 IiKPracU pracodawca organizuje wybory członków rady na pisemny wniosek grupy co najmniej 10% pracowników. Powstaje zatem pytanie, w jaki sposób pracodawca może wywiązać się z nałożonego przez ustawodawcę obowiązku zorganizowana wyborów, w sytuacji gdy stosowna grupa pracowników nie zgłosi się do niego z takim wnioskiem.

Naszym zdaniem [...]