Abstrakt
Niniejsze opracowanie stanowi trzecią część cyklu poświęconego omówieniu ustawy z 7.4.2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji1, która wprowadza po stronie pracodawców nowe obowiązki.
W poprzednich artykułach z tej serii zostały omówione zasady tworzenia rady pracowników czy to przez reprezentatywne organizacje związkowe w zakładach, w których one działają (dalej jako: rada związkowa), czy to w drodze wyborów przez pracowników, gdy reprezentatywne organizacje związkowe nie mogą porozumieć się w sprawie wyboru rady (dalej jako: rada związkowa wybierana przez pracowników) lub gdy organizacje takie w zakładzie nie działają (dalej jako: rada wybierana demokratycznie). W tej części cyklu Autor omówi kwestie liczebności rady - ilu członków rada powinna liczyć w poszczególnych przypadkach.
Uwagi wstępne
Z pozoru sprawa wydaje się prosta - liczebność rady podaje art. 3 ust. 1 IiKPracU. Mowa tam o: 3 pracownikach, jeżeli pracodawca zatrudnia od 200 do 250 osób, 5, gdy zatrudnia od 251 do 500 pracowników, i 7, gdy zatrudnienie wynosi powyżej 500. Dalsza analiza przepisów dotyczących liczebności rady ukazuje jednak, że jest to kwestia bardziej skomplikowana, a w szczegółach uregulowana przez IiKPracU nie dość precyzyjnie.
Liczebność rady związkowej
Z przepisów art. 3 ust. 2 i 3 IiKPracU wynika, że w radzie związkowej każda reprezentatywna organizacja ma prawo wybrać co najmniej jednego członka. W konsekwencji, jeżeli organizacji takich jest więcej niż przewidywanych członków rady, liczba członków będzie większa (zasada taka została związkom zagwarantowana przez art. 3 ust. 3 IiKPracU). Jeżeli więc w zakładzie [...]