Monitor Prawa Pracy

nr 6/2006

Tryb przeprowadzania wyborów do rady

Bartłomiej Raczkowski
Adwokat, partner w kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak.
Abstrakt

Niniejsze opracowanie stanowi drugą część cyklu poświęconego omówieniu ustawy z 7.4.2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji1, która wprowadza po stronie pracodawców nowe obowiązki.

Ustawa ta z ponadrocznym opóźnieniem wdraża przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/14/WE z 11.3.2002 r. ustanawiającej ogólne ramowe warunki informowania i przeprowadzania konsultacji z pracownikami we Wspólnocie Europejskiej. Dyrektywa wymaga, aby państwa członkowskie UE wprowadziły w zakładach i przedsiębiorstwach stałe systemy informowania i konsultowania się z pracownikami za pośrednictwem ich przedstawicieli.

Wprowadzenie

Tryb przeprowadzania wyborów rady jest w istotnych aspektach zbieżny zarówno w sytuacji, gdy w zakładzie nie istnieją reprezentatywne organizacje związkowe, jak istnieją lecz nie osiągnęły porozumienia w sprawie powołania rady. W obu przypadkach wybory przeprowadza komisja wyborcza, jednak obowiązek doprowadzenia do tego, aby te się odbyły, spoczywa na pracodawcy. W obu przypadkach IiKPracU nie narzuca pracodawcy żadnego konkretnego terminu przeprowadzenia wyborów. Należy uznać jednak, że działania pracodawcy powinny być niezwłoczne. Wyjątkiem jest sześciomiesięczny termin liczony od dnia wejścia w życie IiKPracU na zorganizowanie przez pracodawcę wyborów członków rady, w sytuacji gdy w zakładzie nie działają żadne reprezentatywne organizacje związkowe2. Rozbieżności między oboma trybami wyborów rady pracowników - gdy w zakładzie nie ma związków reprezentatywnych i gdy są, lecz nie osiągnęły porozumienia - wynikają stąd, że do mechaniki wyborów w tym pierwszym przypadku mają zastosowanie art. 8, 9 i 10 IiKPracU, a w tym drugim tylko art. 9 i 10 (odesłanie z art. 4 ust. 3).

Uzgodnienie regulaminu komisji wyborczej i powołanie komisji wyborczej

Działania zmierzające do doprowadzenia do wyborów członków rady pracowników powinny rozpocząć się od uzgodnienia regulaminu określającego skład, zasady powoływania i tryb działania komisji wyborczej (art. 10). W praktyce określenie „tryb działania” należy rozumieć szeroko, gdyż jak się okaże, wobec oszczędnej regulacji IiKPracU w odniesieniu do wyborów - co wcale nie jest wadą, ale zaletą - wiele praktycznych kwestii związanych z samymi wyborami będzie musiało być doprecyzowanych albo wręcz [...]