Monitor Prawa Pracy

nr 11/2005

Związki zawodowe w szkołach

Krzysztof Walczak
Doradca w dziedzinie prawa pracy, adiunkt na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Autor licznych publikacji.
Abstrakt

Uwagi wstępne

Związki zawodowe przechodzą w ostatnich latach zarówno w Polsce jak i w innych krajach Europy kryzys polegający na zmniejszaniu się liczby członków przy starzeniu się dotychczasowych i braku nowych. Przyczyn tego stanu rzeczy jest bardzo dużo i nie one stanowią przedmiot moich rozważań, lecz działania mające na celu przeciwstawienie się temu stanowi rzeczy, jakie podjęły brytyjskie związki zawodowe.

Edukacja związkowa

Jak podaje Lucy Ward na łamach Gwardiana, TUC1 planuje przeprowadzić akcję edukacyjną w postaci lekcji w szkołach mających na celu uświadomienie młodocianym korzyści wynikających z członkostwa w organizacjach związkowych. Jak wynika bowiem z badań przeprowadzonych przez ten związek, 2,6 mln z ogółu 3,5 mln brytyjskich nastolatków w wieku od 11 do 16 lat wykonuje pracę, w tym ponad 2 mln w niepełnym wymiarze czasu. Jak można się łatwo domyślić, nie są oni członkami związków zawodowych, co stawia ich w gorszej pozycji niż pracowników uzwiązkowionych. Ten brak tradycji wstępowania do organizacji związkowych skutkuje tym, iż również w dorosłym życiu coraz rzadziej stają się oni ich członkami. Sekretarz generalny TUC Brendan Barber wyjaśnia, że związek chce być pewnym, iż młodzi ludzie nie zostaną rzuceni „na pożarcie” pracodawców. Jeżeli będą oni znali swoje prawa, będą zdecydowanie odporniejsi na niesumiennych pracodawców wykorzystujących ich jako tanią, pozbawioną ochrony siłę roboczą. Przedmiotem lekcji nie mają być jednak wykłady z prawa pracy, ale, jak wskazuje Raj Jethwa odpowiadający za politykę [...]