Monitor Prawa Pracy

nr 1/2005

Ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych - czy zmiany są konieczne?

Dominika Dörre-Nowak
Asystent w Katedrze Prawa Pracy i Polityki Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, aplikant radcowski.
Sebastian Koczur
Asystent w Katedrze Prawa Pracy i Polityki Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, aplikant adwokacki.
Abstrakt

W obliczu zbliżającego się przeglądu funkcjonowania instytucji wykreowanych przez ustawę z 9.7.2003 r1. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych celowe jest zwrócenie uwagi na mankamenty i braki przyjętych przez polskiego ustawodawcę rozwiązań.

Autorzy analizują wybrane aspekty ustawy w porównaniu z projektem dyrektywy o warunkach pracy pracowników tymczasowych. Przedmiotem opracowania są w szczególności podstawowe pojęcia regulacji: praca tymczasowa, pracodawca-użytkownik, pracownik tymczasowy, zakaz dyskryminacji, prawo korzystania z urządzeń socjalnych, dostęp pracowników tymczasowych do stałego zatrudnienia.

Relacje przepisów krajowych i wspólnotowych

W uzasadnieniu projektu PracTymU2 stwierdzono, iż z punktu widzenia regulowanej problematyki istotne znaczenie ma projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie warunków pracy pracowników tymczasowych. Mimo że projektowana dyrektywa nie jest jeszcze częścią wspólnotowego porządku prawnego, to jednak zawiera istotne dla regulacji krajowej wskazówki odnośnie podstawowych norm ochronnych dotyczących pracowników tymczasowych. Podczas prac nad obowiązującą ustawą uwzględniane miały być rozwiązania regulujące kwestie zatrudniania pracowników tymczasowych, skonstruowane w projekcie powyższej dyrektywy. Jednakże należy stwierdzić, iż w kluczowych kwestiach PracTymU znacząco różni się od regulacji zawartej w projekcie dyrektywy. Jest to niewątpliwie konsekwencją konieczności uwzględnienia przy formułowaniu ostatecznego tekstu PracTymU stanowiska partnerów społecznych. Był on przedmiotem szerokich dyskusji i uzgodnień w ramach Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych, która zaakceptowała uzgodnioną wersję projektu ustawy. Zastrzegła jednak, że po roku obowiązywania PracTymU zostanie poddana ocenie w celu ustalenia, jak funkcjonują przyjęte rozwiązania prawne i czy w praktyce spełnia związane z nią oczekiwania3.

Z tego też względu w obliczu zbliżającego się przeglądu funkcjonowania instytucji wykreowanych przez PracTymU należy zwrócić uwagę na mankamenty i braki przyjętych przez polskiego ustawodawcę rozwiązań.

Praca tymczasowa

W wyjaśnieniach do projektu dyrektywy4 stwierdzono, iż zatrudnianie pracowników tymczasowych wykazuje znaczące różnice w poszczególnych krajach członkowskich, wobec czego zadaniem dyrektywy jest stworzenie jednolitych ram ochronnych dla pracowników świadczących pracę w ramach tej formy zatrudnienia. Co warte podkreślenia, instytucja pracy tymczasowej postrzegana jest jako odpowiedź na rosnące znaczenie tej formy zatrudnienia, zaspokajającej potrzeby przedsiębiorstw pod względem elastyczności w reagowaniu na okresowo zwiększone zapotrzebowanie na pracę, jak również z uwagi na konieczność zastąpienia nieobecnego pracownika. Jednym z głównych [...]