Abstrakt
Niniejszy artykuł ma na celu omówienie obowiązków pracodawców wobec pracowników w przypadku planowanych przedsięwzięć, których skutkiem jest m.in. przejście zakładu pracy na inny podmiot, a także obowiązków obciążających nowego pracodawcę w związku z dokonanym transferem.
Nowe przepisy są o wiele bardziej rozbudowane i mniej czytelne. Obok funkcjonującego dotychczas zawieszenia i utraty (ustania) świadczenia przedemerytalnego wprowadzają dodatkowe instytucje: zmniejszenia jego wysokości z powodu uzyskiwania przychodu i niewypłacania ze względu na przysługiwanie innych uprawnień.
Uwagi wstępne
Przepisy art. 231 KP zostały częściowo znowelizowane ustawą z 14.11.2003 r.1 i w nowej treści obowiązują od początku 2004 r. Zmiany te zsynchronizowały w zasadzie w pełni prawo polskie z dyrektywą Rady Nr 2001/23/WE z 12.3.2001 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do ochrony praw pracowniczych w przypadku przejęcia przedsiębiorstw, zakładów, części przedsiębiorstw lub zakładów2. Dotyczą one obowiązków dotychczasowego i nowego pracodawcy w zakresie informowania pracowników o przejściu zakładu i wynikających z niego skutkach dla pracowników oraz szczególnych zasad rozwiązywania stosunku pracy przez pracownika, obowiązujących w przypadku przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę.
Przejście zakładu pracy
Przepisy art. 231 KP regulują sytuacje, gdy w wyniku różnych zdarzeń prawnych dochodzi do przejścia zakładu pracy lub tylko jego części3 na nowy podmiot - pracodawcę, który staje się z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy (przejmowanych pracowników).
Należy podkreślić, iż do przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę dochodzi w wyniku różnorodnych przekształceń organizacyjnych, z którymi wiąże się zmiana pracodawcy. Obecna formuła, jaką posłużył się ustawodawca w art. 231 KP, tj. „przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę”, jest na tyle [...]