Abstrakt
W systemie norm prawa wspólnotowego nie funkcjonuje jeden wspólny dla wszystkich państw członkowskich system zabezpieczenia społecznego, który określałby zasady obejmowania ubezpieczeniem, rodzaje świadczeń z ubezpieczenia społecznego i ich wysokość oraz warunki, jakie należy spełnić, żeby te świadczenia otrzymać. Wręcz przeciwnie, każde państwo członkowskie posiada swój własny, wypracowany przez lata system.
W niniejszym opracowaniu autorka przedstawi generalne zasady obowiązujące w krajach UE – co po 1.5.2004 r. będzie dotyczyło także Polski – przy udzielaniu prawa do poszczególnych rodzajów świadczeń i reguły stosowane przy ich wypłacie.
Uwagi wprowadzające
Podstawowe znaczenie przy ustalaniu przedmiotowego zakresu koordynacji wspólnotowej w dziedzinie zabezpieczenia społecznego ma Rozporządzenie Rady Nr 1408/71 z 14.6.1971 r. dotyczące stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników, osób pracujących na własny rachunek oraz członków ich rodzin, przemieszczających się w granicach Wspólnoty1 (dalej jako: rozporządzenie). Z jednej strony wylicza ono enumeratywnie, jakie świadczenia są objęte koordynacją systemów zabezpieczenia społecznego, z drugiej zaś te, które pozostają poza jej zakresem.
Rozporządzenie stosuje się zarówno do powszechnych, jak i szczególnych systemów ustawodawstwa krajowego, składkowych i nieskładkowych, a także do systemów dotyczących zobowiązań pracodawcy lub armatora w zakresie wymienionych wyżej świadczeń poszczególnych działów zabezpieczenia społecznego.
Zgodnie z orzecznictwem TS rozgraniczenie między świadczeniami wyłączonymi spod działania rozporządzenia i tymi, które mu podlegają, spoczywa zasadniczo na elementach konstrukcyjnych tego świadczenia, zwłaszcza na celu finalnym i warunkach nabycia, a nie na fakcie jego kwalifikacji przez ustawodawstwo krajowe jako świadczenie zabezpieczenia społecznego.
Taka interpretacja doprowadziła do włączenia w zakres stosowania rozporządzenia specjalnych świadczeń o charakterze nieskładkowym, wypłacanych na podstawie odrębnych przepisów, które są przeznaczone na dodatkowe lub uzupełniające pokrycie typowych ryzyk ubezpieczeniowych bądź też służą wyłącznie zapewnieniu szczególnej ochrony osobom niepełnosprawnym.
Świadczenia wyłączone z systemu zabezpieczenia społecznego
Rozporządzenie wyłącza z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego następujące systemy świadczeń:
1. Pomoc społeczna
W praktyce świadczenia pomocy społecznej są często trudne do rozgraniczenia od świadczeń z zabezpieczenia społecznego, dlatego w orzecznictwie TS ustalono, że jeżeli warunki do uzyskania określonego świadczenia są ustawowo definiowane, to uznaje się je za świadczenie z zabezpieczenia społecznego, natomiast jeżeli jest ono przyznawane w sposób dyskrecjonalny, w relacji do potrzeb beneficjenta, to uznaje się je za świadczenie z pomocy społecznej.
2. Pomoc zdrowotna
Rozporządzenie nie obejmuje pomocy zdrowotnej, jaka udzielana jest każdemu pracownikowi według przepisów obowiązujących w państwie członkowskim, w którym jest on ubezpieczony. Trzeba jednak podkreślić, że pewne uprawnienia przyznane są w ramach świadczeń w razie choroby i macierzyństwa.
3. Świadczenia dla ofiar wojny i jej skutków
Są to świadczenia wprowadzone na rzecz weteranów dotkniętych niezdolnością do pracy, pozostającą w związku z wojną lub pobytem w obozie jenieckim, przyznane im w dowód narodowej wdzięczności za cierpienia poniesione dla kraju.
4. Postanowienia układów zbiorowych i innych szczególnych postanowień
Z zakresu działania rozporządzenia wyłączone są postanowienia układów zbiorowych, obowiązujące lub przyszłe, niezależnie od tego, czy nadano im charakter obligatoryjny lub rozszerzono zakres ich stosowania.
Świadczenia w ramach systemu zabezpieczenia społecznego
Zakres przedmiotowy rozporządzenia jest materią bardzo szeroką, dlatego w niniejszym opracowaniu wskazane zostaną jedynie generalne zasady odnoszące się do poszczególnych rodzajów świadczeń.
1. Świadczenia z tytułu choroby i macierzyństwa
Postanowienia wspólnotowe nie określają bliżej, jakie świadczenia zaliczane są do tej grupy. Kwestię tę rozstrzygają krajowe systemy zabezpieczenia społecznego. Zasadą jednak jest, że możemy tutaj wyróżnić zarówno świadczenia rzeczowe (w naturze), jak i pieniężne.
a) Świadczenia rzeczowe
Na świadczenia te składają się: opieka medyczna i stomatologiczna, leki i hospitalizacja oraz bezpośrednie wypłaty mające na celu zwrot ich kosztów. Świadczenia rzeczowe udzielane są z reguły według ustawodawstwa kraju zamieszkania lub pobytu. Niemniej jednak nie oznacza to, że osoby objęte wspólnotowymi przepisami o zabezpieczeniu społecznym mogą ich oczekiwać we wszystkich krajach bez jakichkolwiek ograniczeń. Zależne to będzie m.in. od okoliczności powodujących potrzebę udzielenia świadczeń zdrowotnych, np.:
kiedy zainteresowany stale mieszka w innym państwie członkowskim niż państwo zatrudnienia albo przenosi swoje miejsce zamieszkania do innego państwa członkowskiego;
kiedy ubezpieczony z różnych powodów przebywa czasowo (np. turystycznie) na terytorium innego państwa członkowskiego, a potrzeba udzielenia pomocy zdrowotnej ma cechy nagłości;
kiedy zainteresowany, podlegający wyłącznie ubezpieczeniu we własnym państwie, został upoważniony przez instytucję swego kraju do wyjazdu do innego państwa członkowskiego w celu skorzystania tam z odpowiedniego do jego stanu zdrowia leczenia, którego udzielenie nie jest możliwe w państwie, w którym jest ubezpieczony.
Przez świadczenia udzielane w nagłych przypadkach należy rozumieć wszelką opiekę medyczną, jakiej wymaga stan zdrowia danej osoby. Jeżeli przebywa ona tymczasowo w innym kraju niż ten, w którym jest ubezpieczona, ma prawo do wszystkich świadczeń rzeczowych udzielanych w nagłych przypadkach, przy czym nie ma znaczenia, czy przebywa tam jako pracownik oddelegowany do pracy za granicą, czy jako turysta lub emeryt.
Natomiast w przypadku, gdy dana osoba wyjeżdża do innego kraju, aby tam uzyskać opiekę zdrowotną, koszty tej opieki zostaną pokryte przez instytucję ubezpieczenia społecznego tylko wówczas, gdy uzyska ona uprzednie zezwolenie na odbycie tam leczenia. Koszty [...]