Abstrakt
W prawie polskim model pracodawcy nie został ściśle określony. W praktyce mamy bowiem do czynienia z konstrukcją pracodawcy wewnętrznego, która budzi liczne wątpliwości.
W niniejszym opracowaniu Autor dokonuje szczegółowej analizy tej problematyki i wskazuje właściwy jego zdaniem kierunek zmian legislacyjnych.
Uwagi wstępne
Konstrukcja pracodawcy wewnętrznego należy niewątpliwie do najbardziej specyficznych rozwiązań funkcjonujących w polskim prawie pracy. Znajduje ona oparcie w zarządczym modelu pracodawcy, wiążącym podmiot zatrudniający ze sferą zarządzania określoną jednostką organizacyjną - zakładem pracy - bez względu na charakter uprawnień, jakie przysługują zarządzającemu wobec takiej jednostki. Rozwiązanie to, charakterystyczne dla poprzedniego ustroju społeczno-gospodarczego, nie tylko powoduje daleko idące komplikacje praktyczne i prawne na gruncie prawa krajowego, lecz może również prowadzić do niezgodności z prawem wspólnotowym. Jakkolwiek bowiem dyrektywy z zakresu prawa pracy zazwyczaj nie definiują samodzielnie pojęcia pracodawcy, w niektórych przypadkach wyraźnie odsyłając do wewnętrznych porządków prawnych1, to jednak ochrona przyznawana pracownikom pozostaje w związku z podmiotem, z którego majątku realizowane są świadczenia na rzecz osób zatrudnionych. Niektóre akty prawa wspólnotowego, definiując pracodawcę, mówią wyraźnie o osobie fizycznej lub prawnej2. W rezultacie sama konstrukcja pojęcia pracodawcy może sprawiać, że w niektórych przypadkach polskie przepisy nie będą w pełni realizowały celów zakładanych przez prawodawcę wspólnotowego3.
Pojęcie pracodawcy wewnętrznego
Pojęcie pracodawcy wewnętrznego należy do sfery języka prawniczego, nie jest natomiast używane przez samego ustawodawcę. Składają się na nie dwa elementy:
- podmiotowość w sferze stosunków pracy (przymiot pracodawcy),
- niesamodzielność majątkowa (charakter wewnętrzny).
Pracodawca wewnętrzny jest więc przede wszystkim podmiotem, który w swoim imieniu może zatrudniać pracowników, jednak nie posiada własnego majątku i funkcjonuje w ramach innej jednostki organizacyjnej lub osoby prawnej. Chociaż więc może być stroną stosunków pracy, nie posiada osobowości prawnej i odrębnego majątku.
1. Państwowe i komunalne jednostki organizacyjne
W rezultacie zgodnie z powyższym pracodawcami wewnętrznymi są także organizmy w pewnym sensie samodzielne, lecz działające w imieniu osób prawnych, jakimi są Skarb Państwa oraz jednostki samorządu terytorialnego. Jako pracodawców wewnętrznych należy więc traktować różnego rodzaju jednostki sektora finansów publicznych, w tym szkoły4, urzędy5 czy wreszcie sądy6. Trudno byłoby przyjąć, że podmiot, który nie posiada osobowości prawnej i działa na bazie majątku innej osoby prawnej, nawet jeśli w jej ramach korzysta z dużej autonomii, jest pracodawcą samodzielnym, a nie wewnętrznym.
Oczywiście można się zastanawiać, czy pozbawienie Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego przymiotu pracodawcy jest rozwiązaniem słusznym, biorąc pod uwagę, że są one osobami prawnymi, z których majątku realizowane są należności pracownicze. Pomimo istniejących [...]