Monitor Podatkowy

nr 4/2022

Zwolnienie z podatku od nieruchomości infrastruktury kolejowej w kontekście pomocy publicznej

DOI: 10.32027/MOPOD.22.4.7
Bogumił Brzeziński
Autor jest profesorem, doktorem habilitowanym nauk prawnych, dr h.c. Uniwersytetu Łódzkiego.
Krzysztof Lasiński-Sulecki
Autor jest doktorem habilitowanym nauk prawnych, profesorem w Katedrze Prawa Finansów Publicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika; dyrektorem Ośrodka Studiów Fiskalnych UMK; doradcą podatkowym.
Wojciech Morawski
Autor jest doktorem habilitowanym, profesorem Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i kierownikiem Katedry Prawa Finansów Publicznych UMK, radcą prawnym.
Abstrakt

SUMMARY

Exemption of the railway infrastructure from property tax in the context of public aid. Commentary to the judgement of the Voivodship Administrative Court in Gdańsk of 9 August 2022 (I SA/Gd 470/22 – non-fi nal judgment)Exemption of the railway infrastructure from property tax does not have selective character, does not disturb competitiveness and does not infl uence trade between EU member states. Statutory exemption refers to entities which are comparable in a factual and legal situation. There is a lack of basis to acknowledge that cement industry entrepreneurs who use rail transport and cement industry entrepreneurs who use road transport are in a similar factual situation.The differences connected with the access to various forms of transport signifi cantly differentiate between indicated enterprises and may infl uence competitiveness. However, the abovementioned does not justify the claim that the reason for differences in competitiveness is awarding a tax exemption based on Art. 7(1) of the Act on Local Taxes and Fees since the exemption is addressed to all entities that have the railway infrastructure at their disposal if the statutory conditions of tax exemption are met.The authors of the commentary approve of the position of the Voivodship Administrative Court in Gdańsk. Simple reasoning cannot be applied because in Poland there is a common property tax and deviation from taxation is public aid (assumedly illicit). Simply put, Polish property tax is selective (just like corresponding taxes in other countries). The lawmaker taxes certain categories of facilities and does not tax others. In Poland, the lawmaker does not tax the infrastructure and that is the character of the Polish tax system.Keywords: the railway infrastructure, property tax


Strona zasadnie zarzuca, że zwolnienie z podatku od nieruchomości infrastruktury kolejowej nie ma charakteru selektywnego oraz nie grozi zakłóceniem konkurencyjności i nie wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi UE. Zwolnienie ustawowe dotyczy podmiotów znajdujących się w porównywalnej sytuacji faktycznej i prawnej. Brak podstaw do uznania, co trafnie wskazuje strona skarżąca, że przedsiębiorcy branży cementowej wykorzystujący transport kolejowy oraz przedsiębiorcy branży cementowej wykorzystujący transport drogowy są w podobnej sytuacji faktycznej.Różnice związane z dostępem do różnych form transportu istotnie odróżniają wskazane przedsiębiorstwa i mogą wpływać na konkurencyjność. Powyższe nie uzasadnia jednak twierdzenia, że przyczyną różnic konkurencyjności jest przyznanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: PodLokU), skoro zwolnienie jest adresowane do wszystkich podmiotów dysponujących infrastrukturą kolejową, jeżeli spełnione zostaną ustawowe warunki zwolnienia od podatku.