Monitor Podatkowy

nr 3/2021

Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską a Wielką Brytanią – podstawowe postanowienia celno-podatkowe

DOI: 10.32027/MOPOD.21.3.2
Filip Majdowski
Autor jest byłym wicedyrektorem w Departamencie Systemu Podatkowego w Ministerstwie Finansów oraz doktorem nauk prawnych (Uniwersytet Warszawski), przedstawicielem Ministerstwa Finansów w unijnej grupie High Level Working Party on Tax Questions (HLWP), członek Biura do spraw podatkowych (CFA) OECD; poglądy wyrażone w artykule niekoniecznie odzwierciedlają stanowisko instytucji, której autor jest pracownikiem.
Abstrakt

Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską a Wielką Brytanią z 30.12.2020 r. (dalej: Umowa TCA) obejmuje 3 podstawowe bloki tematyczne, jeżeli chodzi o rozliczenia podatkowo-celne. Pierwszy obszar to postanowienia dotyczące ceł oraz podatku VAT, z głównym założeniem, że obrót towarowy pomiędzy stronami przedmiotowej umowy powinien być objęty strefą wolnego handlu. Drugi obszar dotyczy podatków bezpośrednich, gdzie Umowa TCA nie przewiduje ekosystemu podatkowego usankcjonowanego dyrektywami podatkowymi, przekierowując całą uwagę na dwustronne umowy podatkowe zawarte przez Wielką Brytanię z poszczególnymi państwami członkowskimi UE. Finalnie, trzeci filar dotyczy tych zapisów Umowy TCA, które mają zapewnić ramy otwartej i uczciwej konkurencji pomiędzy Unią Europejską a Wielką Brytanią, jak postanowienia dotyczące przestrzegania zasad dobrego zarządzania w podatkach, wdrożenia minimalnych standardów OECD BEPS oraz respektowania zasad kontroli subsydiów.