Monitor Podatkowy

nr 2/2021

Ewolucja punktu kompleksowej obsługi (One Stop Shop) w unijnym systemie VAT – od MOSS do BOSS?

DOI: 10.32027/MOPOD.21.2.1
Emilia Sroka
Autorka jest adwokatem, praktykiem z wieloletnim doświadczeniem w zakresie podatków, doktorantką w Akademii Leona Koźmińskiego. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0003-4171-2023. Artykuł zawiera prywatne poglądy autorki.
Abstrakt

Mały punkt kompleksowej obsługi (MOSS) to opcjonalny system deklarowania i płacenia podatku VAT od usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych w transgranicznych transakcjach B2C, który obowiązuje w Unii Europejskiej od 2015 r. Podatnicy, którzy zdecydują się na skorzystanie z MOSS, mogą wypełniać obowiązki związane z podatkiem VAT w jednym wybranym przez siebie państwie członkowskim, zamiast rozliczać się odrębnie w każdym państwie, w którym świadczą wspomniane wyżej usługi. Po wejściu w życie tzw. pakietu VAT e-commerce, które nastąpi 1.7.2021 r., zakres transgranicznych transakcji, które będzie można rozliczyć za pośrednictwem MOSS, ulegnie znacznemu rozszerzeniu, co sprawi, że instytucja ta przekształci się w punkt kompleksowej obsługi (OSS).
W niniejszym artykule opisano ewolucję instytucji punktu kompleksowej obsługi oraz rozważono jej obecne i przyszłe znaczenie w europejskim systemie VAT. Wydaje się wysoce prawdopodobne, że w najbliższych latach znaczenie tej procedury szczególnej będzie rosło, głównie ze względu na postępującą cyfryzację europejskiego systemu VAT. Może ona również okazać się użytecznym narzędziem wspierającym definitywny system VAT (jeśli zostanie on wprowadzony) i objąć wówczas transakcje B2B, przekształcając się w duży punkt kompleksowej obsługi (BOSS).