Monitor Podatkowy

nr 10/2020

Czy opłaty typu principal charge mające na celu alokację dochodowości pomiędzy podmiotami powiązanymi podlegają opodatkowaniu podatkiem u źródła?

DOI: 10.32027/MOPOD.20.10.11
Aneta Niemowna
Autorka jest doradcą podatkowym, konsultantem podatkowym, radcą prawnym w Rödl & Partner w Poznaniu.
Abstrakt


Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3.9.2020 r., 0111-KDIB1-2.4010.220.2020.4.BG


W ocenie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wypłaty dokonywane w ramach rozliczeń typu principal charge, ponoszone w związku z wyrównaniem osiągniętego przez podatnika poziomu dochodowości do poziomu rynkowego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem u źródła.

Stan faktyczny i zdarzenie przyszłe

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym (dalej również: Spółka). Spółka należy do międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej również: Grupa). Grupa działa w wielu krajach na całym świecie, świadcząc usługi z zakresu szeroko pojętego human resources, tj. usługi obejmujące rekrutację pracowników i zarządzanie kapitałem ludzkim. Większościowym wspólnikiem Spółki (99,9% udziałów) jest spółka z siedzibą w Londynie (dalej: Spółka UK lub Spółka Centralna). Spółka UK jest brytyjskim rezydentem po­datkowym.Z perspektywy przyjętego przez Grupę modelu biznesowego Spółka UK pełni funkcję jednostki centralnej w strukturze Grupy. Spółka UK odgrywa wiodącą rolę w odniesieniu do kluczowych funkcji biznesowych w Grupie, zwłaszcza w odniesieniu do rozwoju strategii i jej realizacji na poziomie centralnym (fora spotkań, zarządzanie). Spółka Centralna pełni także wiodące funkcje w zakresie wdrażania strategii, ustalania budżetów, oceny działalności i wyników czy rozwoju globalnego portfolio klientów. Spółka Centralna odpowiada także za rozwój, ulepszanie, utrzymywanie, ochronę i możliwość korzystania z rozwiązań wypracowanych w ramach Grupy. W szczególności Spółka UK projektuje i dostarcza rozwiązania, które następnie mogą być sprzedawane klientom lokalnym przez spółki z Grupy na całym świecie (tj. m.in. przez Spółkę). Spółka Centralna ponosi również pełne ryzyko związane z powyższymi kluczowymi funkcjami biznesowymi. W szczególności z uwagi na przyjęty model biznesowy Spółka UK ponosi wszelkie ryzyko związane z powodzeniem komercyjnej działalności Grupy, w tym Spółki. Spółka Centralna jest również prawnym i ekonomicznym właścicielem istotnych wartości niematerialnych i prawnych w Grupie.Z kolei na podstawie przyjętego modelu współpracy Spółka pełni funkcję lokalnego (tj. działającego na polskim rynku) sprzedawcy i dostawcy usług rekrutacyjnych o ograniczonym ryzyku. Sprzedawane i dostarczane przez Spółkę rozwiązania rekrutacyjne są opracowywane przez Spółkę UK. Spółka UK uczestniczy również w procesach związanych ze sprzedażą i dostarczaniem usług klientowi. Spółka odpowiada przede wszystkim za realizację strategicznych decyzji podejmowanych przez Spółkę Centralną, zgodnie z zaleceniami czy wskazówkami tej ostatniej.Spółka realizuje w szczególności następujące zadania:
• obsługa sprzedaży rozwiązań rekrutacyjnych – bieżący kontakt z klientem i właściwa sprzedaż (Spółka działa jako centrum sprzedażowe, odpowiedzialne za identyfikowanie i definiowanie potrzeb klienta),• dostarczanie usług rekrutacyjnych – przeprowadzanie spotkań rekrutacyjnych, organizowanie assessment centres, negocjowanie z aplikującymi kandydatami, negocjowanie z klientem odnośnie do zakresu usług i wynagrodzenia.

Powyższe zadania Spółka realizuje na terytorium Polski zgodnie z instrukcjami Spółki Centralnej i przy wykorzystaniu wartości niematerialnych (w szczególności koncepcji biznesowej, na którą składa się opracowany przez Spółkę Centralną know-how, systemy procedur i innego rodzaju prawa własności intelektualnej), aplikacji biznesowych, systemów ERP oraz niezbędnego wsparcia (m.in. w zakresie kontroli jakości, finansów i kontrolingu, sprzedaży, marketingu, komunikacji, organizacji i zarządzania) Spółki Centralnej umożliwiających realizację strategicznych decyzji podejmowanych na poziomie Grupy.W obszarze zarządzania relacjami z klientami Spółka wykorzystuje dwa podstawowe modele:• Model 1 – Spółka podejmuje bieżące działania w zakresie zarządzania relacjami z klientami; w tym modelu działania marketingowe i sprzedażowe są prowadzone przez Spółkę UK.
W ramach tego modelu relacje na poziomie globalnym z danym klientem są zarządzane przez Spółkę UK. Większość działań marketingowych i sprzedażowych, mających na celu pozyskanie nowego kontraktu, jest wykonywana lub koordynowana przez Spółkę UK. Spółka koncentruje się natomiast głównie na utrzymywaniu relacji z klientem i obsłudze klienta na polskim rynku. W ramach powyższego modelu Spółka świadczy na rzecz klienta najczęściej usługi:
(i) w zakresie outsourcingu procesów rekrutacyjnych i (ii) stałego zatrudnienia.

Model 2 – Spółka podejmuje lokalne działania marketingowe i sprzedażowe.W tym modelu Spółka identyfikuje możliwości, składa oferty i następnie podpisuje umowy z klientami, którzy mają siedzibę w Polsce. Większość działań marketingowych wykonywana jest lokalnie przez Spółkę (przy wsparciu Spółki UK i w oparciu o przekazane wytyczne). Zakres usług świadczonych na rzecz klienta w tym modelu może obejmować Resource Augmentation (dalej: „RA”), czyli (i) prowadzenie działań rekrutacyjnych, polegających na zapewnianiu pracowników na krótki okres oraz wspieranie wewnętrznych procesów HR u klienta (klient bierze odpowiedzialność za wynajmowanych pracowników, a Spółka wspiera proces zarządzania ich pracą), a także (ii) prowadzenie działań marketingowych poprzez L. Spółka nie wyklucza możliwości sprzedaży wsparcia w formie SC. Są to rozwiązania (specjalistyczne oprogramowania) mające na celu zarządzanie relacjami z kandydatami na pracowników i dostarczanie specjalistycznych narzędzi wykorzystywanych do tworzenia bazy międzynarodowych kandydatów aktywnych i pasywnych na rynku pracy.Zgodnie z umową Cooperation Agreement z 13.12.2019 r. (dalej również: Umowa) regulującą zasady współpracy pomiędzy Spółką a Spółką UK (dalej również: Strony), Spółka powinna osiągnąć określony poziom rentowności (Część 4.1. Umowy).W ramach Grupy opracowano politykę cen transferowych dotyczącą ustalania poziomu rentowności należnego Spółce w związku z realizowaną przez nią rolą w przyjętym modelu funkcjonalnym. Punktem wyjścia tej kalkulacji jest tzw. NFI. NFI ustalany jest jako wartość przychodu Spółki pomniejszona o bezpośrednio przypisane koszty.W wyniku tej polityki rentowność Spółki została ustalona jako:
• marża 1,8% od NFI, w przypadku gdy rola Spółki jest ograniczona do bieżącego zarządzania współpracą z klientami (Model 1);• marża 3,8% od NFI, w przypadku gdy Spółka bierze udział w działalności sprzedażowej i marketingowej celem wygrania kontraktu do lokalnej realizacji (Model 2).

W celu zapewnienia Spółce na bieżąco określonego poziomu rentowności Strony uzgodniły, iż będą dokonywać miesięcznych rozliczeń (na podstawie NFI ustalanego po zakończeniu danego miesiąca). Płatności wynikające z tych rozliczeń są wymagalne w ciągu 30 dni od dnia przedstawienia stosownej kalkulacji rentowności (dalej: Płatności). W ten sposób dochód Spółki będzie odzwierciedlał funkcje pełnione przez tę Spółkę, angażowane przez nią aktywa i ponoszone przez nią ryzyko.W części 4.2. Umowy Strony uzgodniły, że Spółka UK lub Spółka powinna wystawić stosowną notę rozliczeniową, zgodnie z kalkulacją, o której mowa w części 4.1. Umowy, w polskich złotych. Wszelkie Płatności realizowane na podstawie tych dokumentów także powinny być wykonywane w walucie polskiej.A zatem, na podstawie Umowy i w związku z przyjętym przez Grupę modelem cen transferowych, postanowiono, że Spółka i Spółka UK są zobowiązane do dokonywania rozliczeń, których celem jest doprowadzenie poziomu marży, którą ma osiągnąć Spółka do poziomu określonego w Umowie (poziom ten wynika z przyjętej polityki cen transferowych i odpowiednich analiz porównawczych). W konsekwencji opisywany mechanizm zakłada, że:
• Spółka wykonuje Płatności na rzecz Spółki UK, jeżeli marża skalkulowana zgodnie z Umową przekracza poziom przyjęty w Umowie,• Spółka UK wykonuje Płatności na rzecz Spółki, jeżeli marża skalkulowana zgodnie z Umową jest niższa niż poziom przyjęty w Umowie.

Podsumowując, dokonywane rozliczenia i wynikające z nich Płatności:
a) służą zapewnieniu Spółce poziomu rentowności wynikającego z Umowy i zgodnego z przyjętą polityką cen transferowych;b) dotyczą całości rentowności Spółki osiągniętej w danym okresie;c) nie dotyczą konkretnych/poszczególnych transakcji z jakiegokolwiek okresu, ale ogólnie rentowności Spółki jako całości;d) nie stanowią korekty ceny transakcji świadczenia usług czy dostawy towarów dokonywanej pomiędzy Stronami (w szczególności nie chodzi o korektę pierwotnej ceny jakiejkolwiek transakcji pomiędzy Stronami);e) nie odwołują się do konkretnych faktur i ich celem nie jest eliminowanie błędów Stron transakcji;f) nie wiążą się z jakimkolwiek dodatkowym świadczeniem (na rzecz Spółki czy Spółki UK).

W uzupełnieniu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Spółka wskazała, że Płatności stanowiące korektę dochodowości są powiązane i wynikają z różnicy pomiędzy faktycznie osiąganym przez Spółkę poziomem rentowności, a poziomem rentowności, który Spółka powinna osiągnąć, mając na względzie treść Umowy i przyjętą politykę cen transferowych. Brak jest jakiegokolwiek powiązania pomiędzy wartością czy wolumenem świadczonych usług/udostępnianych praw a wartością czy nawet kierunkiem płatności. Może dochodzić do sytuacji, gdy Spółka otrzymuje usługi/użytkuje prawa w danym okresie rozliczeniowym, pomimo że z rozliczenia Umowy wynika, iż za ten okres Spółka nie jest zobowiązana do uiszczenia Płatności na rzecz Spółki UK, lecz sama powinna otrzymać Płatność od Spółki UK w celu uzyskania przychodu i podniesienia poziomu jej rentowności do poziomu wynikającego z Umowy i przyjętej polityki cen transferowych.
W związku z powyższym Spółka wystąpiła do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej również: Dyrektor KIS) z następującym pytaniem:
Czy Płatności wykonywane przez Spółkę na rzecz Spółki UK, w ramach rozliczeń dostosowujących należną Spółce marżę do poziomu wynikającego z Umowy (zgodnie z obowiązującą polityką cen transferowych), podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy z 15.2.1992 r. o podatku ­dochodowym od osób prawnych1 (dalej: PDOPrU) i w związku z tym po stronie Wnioskodawcy powstaną obowiązki ­płatnika?

Zdaniem Wnioskodawcy Płatności wykonywane przez Spółkę na rzecz Spółki UK, w ramach rozliczeń dostosowujących należną Spółce marżę do poziomu wynikającego z Umowy (zgodnie z obowiązującą polityką cen transferowych), nie podlegają opodatkowaniu PDOPr na podstawie art. 21 ust. 1 PDOPrU i w związku z tym po stronie Wnioskodawcy nie powstaną obowiązki płatnika. Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 3.9.2020 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.220.2020.4.BG, uznał w całości stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe i na podstawie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.