Monitor Podatkowy

nr 8/2019

PIT dla młodych, czyli czy ustawodawcy podatkowemu wszystko wolno?

DOI: 10.32027/MOPOD.19.8.3
Edgar Drozdowski
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, https://orcid.org/0000-0002-4029-0562
Abstrakt

Ustawa z 4.7.2019 r.o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (­dalej: nowelizacja) wprowadziła nową preferencję podatkową powszechnie określaną jako „likwidacja podatku PIT dla młodych”. Nowelizacja dodaje w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych pkt 148 w art. 21 ust. 1, który zwalnia przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy z 26.7.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: PDOFizU), otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.
Podstawowym celem artykułu jest wskazanie na wątpliwości natury konstytucyjnej dotyczące nowego zwolnienia podatkowego na tle zasady równego rozkładu ciężaru podatkowego oraz zasady powszechności opodatkowania (art. 2 i 32 w zw. z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2.4.1997 r., dalej: Konstytucja RP). Celem pobocznym jest wskazanie na problemy natury praktycznej, które mogą wystąpić w związku z wprowadzeniem nowej preferencji podatkowej.