Monitor Podatkowy

nr 7/2018

Propozycja wprowadzenia podatku od wyjścia w związku z implementacją Dyrektywy ATAD

Aneta Nowak-Piechota
Autorka jest doktorem nauk prawnych, adiunktem w Katedrze Prawa Podatkowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, współpracownikiem Centrum Dokumentacji i Studiów Podatkowych oraz Fundacji CDiSP, doradcą podatkowym, radcą prawnym, Tax Supervisorem w KPMG w Polsce.
Abstrakt

W 2016 r. uchwalono dyrektywę przewidującą regulacje mające na celu podniesienie przeciętnego poziomu ochrony przed agresywnym planowaniem podatkowym na rynku wewnętrznym UE (dalej: Dyrektywa ATAD). Dyrektywa ta co do zasady podlega implementacji do 31.12.2018 r. Wyjątkiem w tym zakresie są przepisy dotyczące podatku od wyjścia (ang. exit tax), które powinny podlegać transpozycji do 31.12.2019 r. Polski ustawodawca częściowo wywiązał się z obowiązku implementacji tego aktu prawa wtórnego. Od 1.1.2018 r. wprowadzono zmiany do ustawy z 15.2.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: PDOPrU) w zakresie niedostatecznej kapitalizacji oraz zagranicznych spółek kontrolowanych (ang. CFC). Obecnie Ministerstwo Finansów pracuje nad kształtem przepisów wprowadzających na grunt prawa polskiego podatku od wyjścia. Celem niniejszego artykułu jest wskazanie propozycji regulacji dotyczącej tego podatku, mając na uwadze przepisy Dyrektywy ATAD, z uwzględnieniem orzecznictwa TSUE w tym zakresie.