Monitor Podatkowy

nr 4/2018

Podatkowe aspekty rozliczeń tzw. crowdfundingu w Polsce

Krzysztof Biernacki
doradca podatkowy oraz adiunkt Katedry Finansów, Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Damian Staszak
doradca podatkowy, obecnie zajmujący się praktyką na rynku doradztwa dla przedsiębiorców w zakresie rozliczeń podatkowych, prawa handlowego oraz obsługi postępowań podatkowych. Specjalizuje się w opodatkowaniu transakcji transgranicznych oraz w restrukturyzacjach przedsiębiorstw.
Abstrakt

Artykuł porusza problem rozliczenia podatkowego środków pieniężnych zgromadzonych w ramach crowdfundingu. Rozważania zawarte w artykule stanowią kompleksową analizę crowdfundingu z punktu widzenia obowiązków podatkowych ciążących na stronach transakcji. Problematyka analizowanego zagadnienia jest złożona z uwagi na brak szczególnych przepisów, zarówno w płaszczyźnie szeroko rozumianego prawa cywilnego, jak i podatkowego. Autorzy opisali założenia trzech podstawowych modeli crowdfundingu, tj. crowdfundingu klasycznego, mieszanego i udziałowego. Odrębnie dla każdego z modeli przedstawiono skutki podatkowe, jakie powstaną po stronie każdego z podmiotów uczestniczących w transakcji (finansujący-pośrednik-beneficjent).