Abstrakt
Wraz z wprowadzeniem Krajowej Administracji Skarbowej postępowanie w I instancji będzie prowadzone przez jeden z dwóch organów – naczelnika urzędu skarbowego lub naczelnika urzędu celno-skarbowego. W założeniu urzędy celno-skarbowe mają zajmować się sprawami bardziej skomplikowanymi oraz przestępczością podatkową. Jak wynika z art. 33 ust. 1 ustawy z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: KASU) do zadań naczelnika urzędu celno-skarbowego należy m.in.: wykonywanie kontroli celno-skarbowej, ustalenie i określanie podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych oraz innych należności na podstawie odrębnych przepisów, wymiar należności celnych i podatkowych oraz innych opłat, związanych z przywozem i wywozem towarów, a także prowadzenie w I instancji postępowań w sprawach celnych przewidzianych przepisami prawa celnego oraz w sprawach podatkowych związanych z przywozem lub wywozem towarów. Normy proceduralne dot. przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej oraz postępowania podatkowego przez naczelnika urzędu celno-skarbowego znacząco różnią się od norm rządzących kontrolą podatkową oraz postępowaniem podatkowym prowadzonym przez naczelnika urzędu skarbowego, również w zakresie odwołania od wydanej przez te organy decyzji.