Monitor Podatkowy

nr 8/2016

Piwo – nowa definicja produktu na potrzeby podatku akcyzowego

Adam Mariański
Autor jest pracownikiem Katedry Materialnego Prawa Podatkowego UŁ, adwokatem, doradcą podatkowym, partnerem w Mariański Group.
Michał Sroczyński
autor jest jest doradcą podatkowym w Departamencie Kontroli Podatkowych Kancelarii Mariański Group. www.kontrolapodatkowa.pl.
Abstrakt

Pomimo że pojęcie piwa zostało zdefiniowane na gruncie ustawy o podatku akcyzowym (dalej: AkcU), to zakres tej definicji budzi wątpliwości w praktyce. Przyjęcie przez organy celne, że dany produkt nie spełnia definicji piwa ze względu na zbyt niski udział składników słodowych w brzeczce nastawnej, skutkuje naliczeniem wyższej stawki akcyzy przewidzianej dla napojów fermentowanych. Podstawowym problemem jest odpowiedź na pytanie, czy udział składników słodowych może być uznany za zbyt niski, aby dany produkt mógł zostać uznany za piwo i jeśli tak, to od jakiego udziału procentowego?