Monitor Podatkowy

nr 8/2016

Nie ma przeszkód, by podatnik, sprzedając towary w korzystnym cenowo zestawie, alokował rabat tylko do jednego produktu wchodzącego w skład zestawu

Aleksandra Plichta
doradca podatkowy, starszy konsultant PwC
Marta Gaczyńska
konsultant PwC
Abstrakt

(…) nie ma racji organ, wywodząc, że skarżąca dąży do osiągnięcia korzyści podatkowej poprzez zaniżenie podstawy opodatkowania. Jak wskazano wyżej, podstawa ta nie jest zaniżana, a podatek płacony według prawidłowej stawki ma być odprowadzany. Jednocześnie przekonanie organu, że gdyby cena napoju była wyższa, skarżąca odprowadzałaby wyższy podatek należny, jest tylko supozycją nie mającą racjonalnego i rynkowego uzasadnienia. Wreszcie zauważyć należy, że organ nie jest powołany do tego, by hipotetycznie rozważać, czym będzie kierował się konsument, kupując zestaw promocyjny.
Wyrok WSA w Łodzi z 20.4.2016 r. I SA/Łd 166/16)