Monitor Podatkowy

nr 3/2015

Konsekwencje upływu pięcioletniego terminu przedawnienia w świetle uchwały NSA z 29.9.2014 r., II FPS 4/13 – glosa

Michał Ciecierski
Autor jest radcą prawnym, wspólnikiem w kancelarii prawnej: „Kubik, Sawczuk-Paluch, Stańdo, Wyszatkiewicz i Partnerzy Kancelaria Radców Prawnych Jurysta” z siedzibą w Opolu, członkiem Stowarzyszenia Prawa Finansowego „Aureus” przy Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Opolskiego, prowadzi zajęcia m.in. na WPiA Uniwersytetu Opolskiego i w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Opolu, jest byłym pracownikiem izby skarbowej i byłym pozaetatowym członkiem samorządowego kolegium odwoławczego, autorem wielu publikacji, głównie z zakresu prawa podatkowego.
Abstrakt

Naczelny Sąd Administracyjny w poszerzonym składzie w uchwale z 29.9.2014 r., II FPS 4/13 potwierdził, że w przypadku gdy na etapie postępowania odwoławczego, po zapłacie podatku dojdzie do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej to zobowiązanie. Z uzasadnienia tej uchwały wynika, że art. 208 § 1 (a także art. 233 § 1 pkt 2 lit. a) Ordynacji podatkowej (dalej: OrdPU) w ogóle wyklucza możliwość wydania decyzji przez organ podatkowy po upływie terminu przedawnienia z art. 70 OrdPU. Dzieje się tak niezależnie od materialnoprawnych konsekwencji wygaśnięcia zobowiązania podatkowego, np. przez zapłatę. Argumentacja zawarta w uzasadnieniu uchwały NSA akcentuje m.in. problem równości wobec prawa, który może mieć znaczenie dla oceny skutków zastosowania środka egzekucyjnego dla upływu terminu przedawnienia i w konsekwencji dla przebiegu postępowania podatkowego.