Monitor Podatkowy

nr 2/2015

Znaki towarowe w polskim prawie podatkowym

Jacek Obidowski
Autor jest doradcą podatkowym, radcą prawnym w Mariański Group.
Abstrakt

W artykule omówiono podatkowe aspekty obrotu znakami towarowymi.
Zasady opodatkowania VAT, podatkiem dochodowym, naliczania kosztów uzyskania oraz konsekwencje podatkowe umów o korzystanie z praw autorskich.
Wprowadzenie Człowiek żyje w świecie symboli, nie poświęcając większej uwagi dobrom, którym nie jest w stanie przypisać określonego znaczenia1. Rolą znaków towarowych jest wywoływanie skojarzeń, które pozwalają odbiorcy zindywidualizować określony przedmiot (towar). Używa się ich, aby odróżnić towary lub usługi jednego przedsiębiorstwa od towarów/usług wytwarzanych/świadczonych przez inne przedsiębiorstwa. Chronią markę danego towaru, nie zezwalając na korzystanie z niej przez innych producentów towarów. Wartość znaku towarowego jest ściśle związana z wartością przedsiębiorstwa, a także z jego pozycją na rynku. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z 20.11.2007 r.2 wskazał, że Oszacowana wartość znaku towarowego nierozłącznie związana była z wartością przedsiębiorstwa. Dokonując wyceny znaku towarowego (...) rzeczoznawca nie oceniał trudu włożonego w stworzenie ewentualnego utworu ani nakładu pracy, lecz wartość, jaką niesie to oznaczenie na rynku, wartość ekonomiczną, gospodarczą, jaka została wypracowana przez firmę, gwaranta określonej jakości produktów sygnowanych tych znakiem. Szacuje się, że aktywa niematerialne (a w tym mające znaczny udział znaki towarowe) stanowią od 50 do 90% wartości przedsiębiorstwa (w zależności od branży i rynku). Znak towarowy może nawet stanowić najcenniejszy składnik majątku przedsiębiorstwa. Wycena aktywa niematerialnego, jakim jest znak towarowy, może stanowić podstawę ceny zakupu całego przedsiębiorstwa, w przypadku fuzji zaś może decydować o parytecie wymiany akcji.