Abstrakt
(...) Przyczyną pozostawienia poza zakresem podatku VAT tych przekazań jest brak ich konsumpcyjnego charakteru. Oznacza to, że odbiorca przekazywanych towarów nie konsumuje ich, nie jest też w wyniku dokonanej dostawy zaspokojona jakakolwiek potrzeba, ani też nie pojawia się wskutek tego przysporzenie majątkowe. Opisane materiały reklamowe nie posiadają wartości konsumpcyjnej, użytkowej. Przedmiotowe materiały spełniają jedynie rolę informacyjną dotyczącą dystrybuowanych artykułów kosmetycznych.Stan faktycznyWnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT), dokonującym na terytorium Polski sprzedaży artykułów kosmetycznych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej spółka prowadzi działania o charakterze promocyjnym i reklamowym, mające na celu zwiększenie podaży swoich produktów, a w konsekwencji również przychodów ze sprzedaży. Do podejmowanych przez spółkę działań marketingowych należy między innymi rozdawanie materiałów reklamowych, które mają przede wszystkim na celu rozpowszechnianie informacji o ofercie handlowej wnioskodawcy i zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu jego towarów.Wśród wspomnianych powyżej materiałów reklamowych znajdują się przede wszystkim: ulotki (zawierające informacje o towarach należących do oferty wnioskodawcy), foldery (kilkustronicowe materiały papierowe z informacjami na temat produktów), shelfstoppery (mocowane do półek wystające prostopadle elementy – plastikowe lub kartonowe – umożliwiające zwrócenie uwagi konsumenta na dany produkt), plakaty.Materiały te są rozdawane lub rozstawiane w miejscach, w których zdaniem wnioskodawcy istnieje potencjalna możliwość dotarcia do jak największej liczby odbiorców, m.in. w sklepach dokonujących sprzedaży detalicznej towarów nabytych od wnioskodawcy.Spółka zwróciła się do Dyrektora IS w Warszawie z pytaniem, czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego czynność nieodpłatnego wydania opisanych powyżej materiałów reklamowych i informacyjnych podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.W ocenie spółki nieodpłatne wydanie wskazanych w opisie stanu faktycznego materiałów reklamowych i informacyjnych nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Wynika to z faktu, że materiały te (ulotki, druki, broszury, foldery, katalogi, standy reklamowe itp.) nie mają charakteru towarów i nie przedstawiają dla otrzymującego jakiejkolwiek wartości konsumpcyjnej. Wnioskodawca wskazał, że intencją przy ich wydaniu nie jest przysporzenie korzyści ekonomicznej, a jedynie dotarcie do potencjalnych klientów i zachęcenie ich do zakupu właściwego produktu, przy spełnieniu przy tym jedynie funkcji instrumentu promocyjno-informacyjnego.Dyrektor IS w Warszawie uznał stanowisko podatnika za prawidłowe. W uzasadnieniu swojego stanowiska organ podatkowy wskazał, że co do zasady podatek VAT obciąża konsumpcję danego towaru (lub usługi), przez którą należy rozumieć użycie nabytego towaru (lub usługi) ze skutkiem zaspokojenia jakiejkolwiek potrzeby przez konsumenta. Tym samym należy uznać, że nieodpłatne przekazanie potencjalnym klientom drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych lub materiałów rozstawianych w sklepach nie stanowi czynności, z którą ustawa z 11.3.2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: VATU) wiązałaby powstanie obowiązku podatkowego. Przyczyną pozostawienia poza zakresem podatku VAT tych przekazań jest brak ich konsumpcyjnego charakteru. Oznacza to, że odbiorca przekazywanych towarów nie konsumuje ich, nie jest też w wyniku dokonanej dostawy zaspokojona jakakolwiek potrzeba ani też nie pojawia się wskutek tego przysporzenie majątkowe. Opisane materiały reklamowe nie posiadają wartości konsumpcyjnej, użytkowej. Przedmiotowe materiały spełniają jedynie rolę informacyjną dotyczącą dystrybuowanych artykułów kosmetycznych.