Monitor Podatkowy

nr 11/2014

Oprocentowanie nadpłat z tytułu nienależnej zapłaty podatku na podstawie przepisu krajowego niezgodnego z prawem Unii Europejskiej

Hanna Filipczyk
Autorka jest doradcą podatkowym, menadżerem w Zespole Doradztwa Podatkowego Accreo Taxand.
Abstrakt

Przedmiotem tego artykułu jest analiza polskich przepisów określających sposób oprocentowania nadpłat z tytułu poboru (zapłaty) podatku na podstawie przepisu krajowego niezgodnego z prawem Unii Europejskiej (dalej: UE) w świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE lub Trybunał). Inspiracją do podjęcia tego tematu stał się niedawny wyrok Trybunału z 15.10.2014 r. w sprawie C-331/13 Nicula1. Wprowadzenie Analiza dotyczy nadpłat w podatkach, w którym zobowiązania podatkowe powstają z mocy prawa (art. 21 § 1 pkt 1 ustawy z 29.8.1997 r. – Ordynacja podatkowa (dalej: OrdPU2) i do których ma zastosowanie technika samoobliczenia. Poniższe rozważania odnoszą się do sytuacji, gdy podatnik3 płaci podatek na podstawie przepisów polskiego prawa krajowego, które są niezgodne z bezpośrednio skutecznym przepisem prawa Unii Europejskiej (dalej: UE). W takiej sytuacji podatnikowi przysługuje uprawnienie do wystąpienia z żądaniem zwrotu kwoty wpłaconej nienależnie tytułem zobowiązania podatkowego – tj. prawo do wystąpienia z tzw. roszczeniem restytucyjnym4. Podatnik ma prawo żądać zwrotu podatku pobranego niezgodnie z prawem UE5, lecz także kwot zapłaconych na rzecz tego państwa lub zatrzymanych przez to państwo w bezpośrednim związku z tym podatkiem. Uprawnienie to obejmuje także prawo domagania się wyrównania strat spowodowanych niemożnością korzystania ze środków finansowych wskutek owej nienależnej zapłaty6. Zasada ciążącego na państwach członkowskich obowiązku zwrotu kwot podatków pobranych z naruszeniem prawa Unii wraz z odsetkami (oprocentowaniem nadpłaty) wynika z tego właśnie prawa7.