Monitor Podatkowy
nr 10/2014
Faktyczny wpływ na warunki transakcji realizowanej za pomocą kart paliwowych wpływa na ich kwalifikację jako transakcje łańcuchowe
Autorka jest doradcą podatkowym i starszym konsultantem Ernst and Young sp. z o.o.
Abstrakt
(…) Spółka ma bezpośredni wpływ na wysokość kwot jakim obciążeni zostaną przez nią klienci za dokonane zakupy. Dysponuje ona bowiem swobodą w ustalaniu cen produktów stosowanych wobec klientów.
Stan faktyczny
W przedstawionym stanie faktycznym wnioskodawca wskazał, że prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług leasingu, wynajmu pojazdów oraz zarządzania flotą samochodów. W ramach zawieranych umów leasingu/najmu pojazdów wnioskodawca oferuje swoim klientom również możliwość skorzystania z kart paliwowych, przy czym zasady i tryb korzystania z nich przez klientów reguluje zawierana umowa.Równocześnie wnioskodawca zawiera umowy z koncernami paliwowymi, na podstawie których nabywa towary, m.in. paliwo i produkty pozapaliwowe oraz inne usługi, takie jak usługi korzystania z myjni i odkurzania. Zgodnie z tymi umowami wnioskodawca otrzymuje od koncernów paliwowych także karty paliwowe, które są własnością koncernów. Karty paliwowe wydawane są klientom jedynie na czas trwania umowy leasingu lub umowy najmu.Klienci spółki, posługując się kartami paliwowymi, są uprawnieni do dokonywania transakcji zakupu towarów i usług na stacjach benzynowych danego koncernu paliwowego, przy czym umowy zawarte z wnioskodawcą szczegółowo określają limit kwotowy oraz zakres asortymentu, który klienci mogą nabywać na podstawie karty paliwowej.Po zakończeniu każdego okresu rozliczeniowego wnioskodawca otrzymuje od koncernu paliwowego fakturę VAT za dokonane przy użyciu kart paliwowych transakcje wraz z zestawieniem transakcji dokonanych w danym okresie. Jak podkreślił wnioskodawca w złożonym wniosku o wydanie interpretacji, na podstawie umów zawartych z koncernami występuje on jako nabywca towarów i usług i jest odpowiedzialny na podstawie umowy za uregulowanie należności wynikających z transakcji dokonanych za pomocą kart paliwowych. Jednocześnie otrzymuje on od koncernów paliwowych rabaty na nabywane towary i usługi.Dokonując rozliczeń z klientami korzystającymi z kart paliwowych, wnioskodawca przedstawia klientom analizę wydatków poniesionych przy użyciu kart paliwowych i samodzielnie podejmuje decyzje o sposobie rozliczenia tych transakcji. Oznacza to, że wnioskodawca może przyznać klientowi rabat w wysokości, w jakiej sam otrzymuje rabat od koncernów paliwowych, ale może także udzielić tylko rabatu częściowego. Jednocześnie wnioskodawca może przyznać rabat na niektóre towary lub usługi, ale odmówić przyznania rabatu na inne. W konsekwencji rabaty przyznawane klientom różnią się w zależności od umów z koncernami paliwowymi oraz umów z klientami. Jednocześnie klienci nie posiadają informacji o wysokości rabatów udzielanych wnioskodawcy przez koncerny paliwowe.Dodatkowo, jak podkreśla wnioskodawca, zawierając umowy z klientami, od decyzji wnioskodawcy zależny jest zakres asortymentu dostępnego dla klienta oraz limitu kwotowego. Wnioskodawca jest również bezpośrednio odpowiedzialny za jakość nabywanych przez klientów towarów i usług. Na podstawie zawartej umowy bowiem klienci zgłaszają do niego wszelkie reklamacje związane z wadami fizycznymi i prawnymi produktów nabywanych, które następnie przekazywane są przez wnioskodawcę we własnym imieniu do koncernu. W przypadku zgubienia lub uszkodzenia karty wnioskodawca jest jedynym podmiotem uprawnionym do podjęcia kroków mających na celu zablokowanie takiej karty.W związku z powyższym wnioskodawca zwrócił się do Ministra Finansów z pytaniem, czy transakcje pomiędzy koncernami paliwowymi a spółką stanowią odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towar i usług (dalej: VATU) i tym samym czy ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymywanych faktur.W opinii wnioskodawcy realizowane przez niego transakcje należy kwalifikować jako dostawy łańcuchowe, w których wnioskodawca jako „środkowy podmiot” pełni aktywną rolę. W konsekwencji realizowane przez wnioskodawcę transakcje z koncernami paliwowymi powinny być kwalifikowane jako transakcje opodatkowane zgodnie z art. 5 VATU i dawać prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z odpowiednimi przepisami VATU.Stanowisko wnioskodawcy zostało potwierdzone przez Ministra Finansów w wydanej interpretacji indywidualnej. Organ wskazał, że fizyczna dostawa towarów i usług w rozpatrywanej sprawie następuje poprzez ich zakup na stacjach benzynowych bezpośrednio pomiędzy koncernami paliwowymi a klientami wnioskodawcy. Wnioskodawca występuje zatem w tym przypadku zarówno jako nabywca, jak i dostawca biorący udział w łańcuchu dostaw. Na udział wnioskodawcy w łańcuchu dostaw towarów wskazuje nie tylko umiejscowienie go w łańcuchu (tj. jako podmiotu „środkowego”), lecz również sam charakter wykonywanych przez niego czynności. Jest on bowiem aktywnym uczestnikiem tych transakcji, gdyż to on ustala z koncernami parametry (asortyment, który klienci nabywają przy użyciu kart paliwowych) i limity kwotowe tych transakcji oraz zmiany tych limitów. Wnioskodawca, ustala oraz modyfikuje rwnież zasady współpracy i dostaw ze swoimi klientami. Wnioskodawca ma tym samym bezpośredni wpływ na wysokość kwot, jakimi obciążeni zostaną przez niego klienci za dokonane zakupy na stacjach benzynowych. Dysponuje na bowiem swobodą w ustalaniu cen produktów stosowanych wobec klientów. W szczególności może przyznać klientom taki sam rabat, jaki otrzymała od koncernu paliwowego, lub część takiego rabatu.Ponadto reklamacje związane z realizacją omawianych transakcji są zgłaszane wnioskodawcy i przez niego rozpatrywane. Powyższe, w ocenie organu, wskazuje jednoznacznie, że wnioskodawca posiada prawo do faktycznego rozporządzania nabywanymi towarami jak właściciel, gdyż ma wpływ na istotne elementy kształtujące obrót tymi towarami.Z opisu sprawy wynika także, że wnioskodawca dokonuje zakupu, a następnie w stanie nieprzetworzonym odsprzedaje swoim klientom usługi. Zgodnie zatem z brzmieniem art. 8 ust. 2a ustawy przyjmuje się, że to sam wnioskodawca nabywa usługi, które następnie odsprzedaje. Wobec powyższego organ zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, potwierdzając, że w przedstawionym stanie faktycznym czynności dokonywane pomiędzy koncernami paliwowymi a wnioskodawcą będą stanowiły odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 VATU.