Abstrakt
Z analizy interpretacji podatkowych i wyroków sądów administracyjnych wynika, że w ostatnim czasie coraz więcej wątpliwości budzi opodatkowanie VAT usług rekreacyjnych. Przedmiotem niniejszego artykułu jest odpowiedź na pytanie, kiedy usługi rekreacyjne powinny podlegać opodatkowaniu 8% stawką VAT, w szczególności czy stawka preferencyjna może być stosowana w przypadku sprzedaży biletów lub karnetów wstępu na siłownie, do klubów fitness, na basen itp.
Wprowadzenie
Zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: VATU)1 podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 23%. Obniżoną 8% stawkę VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a ust. 2 VATU, można stosować dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do tej ustawy. W poz. 186 załącznika Nr 3 do VATU wymienione zostały – bez względu na symbol PKWIU – pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu. W związku z tym, aby dana usługa była opodatkowana 8% stawką VAT, muszą zostać spełnione łącznie dwie przesłanki:
- usługa musi być związana z rekreacją,
- usługa musi dotyczyć wyłącznie wstępu.
W praktyce podatnicy nie mają większych trudności ze wskazaniem usług rekreacyjnych. Nie wiedzą jednak, jaką stawką VAT opodatkowywać sprzedaż biletów lub karnetów uprawniających do wejścia na teren siłowni, korzystania z kortów, ścianek wspinaczkowych, parków linowych, torów gokartowych, kręgielni itp. Pojawia się bowiem wątpliwość, jak należy rozumieć zawarte w przepisach zastrzeżenie, że określone usługi korzystają z preferencyjnej stawki VAT wyłącznie w zakresie wstępu?
Podatnicy uważają, że sprzedaż biletów lub karnetów uprawniających do wejścia na teren klubów fitness, siłowni, kręgielni czy do sauny itp. powinna podlegać opodatkowaniu 8% stawką VAT, gdyż sprzedawane bilety czy karnety uprawniają właśnie do „wstępu”. Pogląd ten nie jest podzielany przez organy podatkowe, które uważają, że taka sprzedaż powinna być opodatkowana 23% stawką VAT.
Stanowisko organów podatkowych
W wydawanych interpretacjach organy podatkowe argumentują, że przez „wstęp” należy rozumieć jedynie możliwość wejścia „gdzieś”. Ich zdaniem 8% stawka VAT może być stosowana jedynie wówczas, gdy osoba uiszczająca opłatę tytułem wstępu, po wejściu do danego miejsca, zachowuje się całkowicie „biernie”. O opłacie „za wstęp” nie może być, zdaniem organów podatkowych, mowy, w sytuacji gdy opłata uprawnia nie tylko do wejścia „gdzieś”, ale również do określonego, czynnego zachowania (np. uprawnia do skorzystania z dostępnych w danym miejscu urządzeń, czynnego udziału w zajęciach, które tam się odbywają itp.). W konsekwencji organy podatkowe stoją na stanowisku, że 8% stawki VAT nie można stosować przy sprzedaży karnetów czy biletów, jeśli uprawniają one do czynnego uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych (np. bilet uprawnia do wejścia na teren klubu sportowego i uczestniczenia w zajęciach jogi czy pilatesu itp.) lub też do skorzystania z bieżni, rowerków treningowych bądź innych urządzeń znajdujących się w siłowni2. Powołując się na te same argumenty, organy podatkowe uważają, że opłaty pobierane za uczestnictwo w zajęciach na basenie typu aqua fitness, a nawet opłaty za skorzystanie z sauny powinny być opodatkowane przy zastosowaniu stawki 23% VAT, gdyż nie są to opłaty za „bierne uczestnictwo”3.
W jednej z wydanych ostatnio interpretacji czytamy: (…) Wnioskodawca sprzedaje karnet, bądź bilet upoważniający do korzystania z siłowni, sauny oraz sal do treningów typu fitness – a zatem karnet (bilet) upoważnia osobę będącą w jego posiadaniu do czynnego uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych. Z tych też względów opłaty pobierane za korzystanie z siłowni, sauny oraz sal do treningów typu fitness nie mogą być uznane za opłatę za wstęp, lecz przede wszystkim za możliwość czynnego korzystania z dostępnych w klubach urządzeń i pomieszczeń. Reasumując, usługi świadczone przez wnioskodawcę w postaci sprzedaży karnetów i biletów uprawniających do wstępu na teren prowadzonych przez spółkę klubów uprawniających do korzystania z infrastruktury szczegółowo opisanej we wniosku, nie wypełniają przesłanek określonych w poz. 186 załącznika Nr 3 do ustawy, uprawniających do zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku. W konsekwencji wnioskodawca winien opodatkować usługi, o których mowa powyżej, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy stawką podatku VAT w wysokości 23%4.
Stanowisko sądów administracyjnych
Niektóre sądy administracyjne zgadzają się z organami podatkowymi. Jako pierwszy zagadnienie opodatkowania usługi rekreacyjnej VAT analizował WSA w Gliwicach5. Sąd ten opowiedział się za koniecznością opodatkowania karnetów i biletów wstępu uprawniających do korzystania z siłowni, zajęć fitness, jak również sauny, solarium i masażu stawką podstawową VAT. Podobnie jak organy podatkowe sąd ten uznał, że stawka 8% VAT nie może być stosowana, jeśli pobierana opłata uprawnia nie tylko „do wejścia gdzieś”, ale również do „czynnego uczestnictwa”. Zdaniem [...]