Abstrakt
Interpretacja indywidualna Dyrektora IS w Łodzi z 19.12.2012 r., IPTPB3/423-350/12-3/MF
(…) przestrzeganie zapisów umów o pracę jest jednym z elementów funkcjonowania podatnika jako przedsiębiorcy i pracodawcy, w ten sposób realizuje się zasady wynikające z przepisów prawa pracy. Wydatki związane z realizacją umów o pracę są wydatkami mającymi na celu osiągnięcie przychodu i związane są z utrzymaniem źródła przychodu. Wydatkom tym nie można postawić zarzutu nieracjonalności. Wydatki te pomimo tego, że dotyczą osób niebędących już pracownikami podatnika, to jednak wynegocjowane zostały w ramach umów pracowniczych i związane są, generalnie rzecz ujmując, z kosztami pracy. |
Stan faktyczny
Spółka jest polskim rezydentem podatkowym i podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości uzyskiwanych przychodów.
W związku z likwidacją jednego ze stanowisk pracy – doradcy do spraw strategii, rozwoju i restrukturyzacji – spółka rozwiązała umowę o pracę z pracownikiem zatrudnionym na tym stanowisku. Likwidacja stanowiska pracy nastąpiła z uwagi na fakt, że miało ono specyficzny charakter i utraciło obecnie dla podatnika znaczenie gospodarcze ze względu na zmianę sposobu podejmowania decyzji strategicznych dla rozwoju przedsiębiorstwa. Spółka wyjaśniła, że warunki gospodarcze ulegają stałej zmianie i obecnie podatnik postanowił zmienić sposób tworzenia strategii rozwoju, co spowodowało, iż utrzymywanie stanowiska doradcy do spraw strategii, rozwoju i restrukturyzacji stało się nieuzasadnione ekonomicznie i dlatego zostało ono zlikwidowane.
Umowa z pracownikiem zatrudnionym na stanowisku, które zostało zlikwidowane, przewidywała 12-miesięczny okres wypowiedzenia, a także obowiązek wypłaty pracownikowi odszkodowania na wypadek rozwiązania umowy. Zgodnie z umową, wysokość odszkodowania odpowiada dwukrotności rocznego wynagrodzenia brutto przysługującego temu pracownikowi.
Ponadto w związku z faktem, że podatnik zatrudnia ponad 20 pracowników, a likwidacja stanowiska pracy nastąpiła z przyczyn niezależnych od pracownika, na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 3 i ust. 4 w zw. z art. 10 ust. 1 ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, podatnik, zobowiązany był do wypłaty pracownikowi także odprawy pieniężnej w wysokości 3 miesięcznego wynagrodzenia, ograniczonej do 15 krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Reasumując, w związku z rozwiązaniem z pracownikiem umowy o pracę za porozumieniem stron podatnik wypłacił pracownikowi jednorazowo:
a) odszkodowanie równe wynagrodzeniu, jakie pracownik otrzymałby w okresie wypowiedzenia, zgodnie z umową o pracę,
b) odszkodowanie przewidziane w zawartej z pracownikiem umowie o pracę, obowiązek wypłaty którego powstał w związku z rozwiązaniem z pracownikiem umowy o pracę, a także
c) odprawę w wysokości 3-miesięcznego wynagrodzenia na podstawie przepisów ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.
Spółka zwróciła się do Dyrektora IS w Łodzi z zapytaniem, czy kwoty wypłaconego pracownikowi odszkodowania z trzech różnych tytułów stanowią dla niego koszty uzyskania przychodów.
Zdaniem spółki odszkodowanie wypłacone pracownikowi w związku z rozwiązaniem umowy o pracę na podstawie i w wysokości określonej w umowie o pracę stanowią po jej rozwiązaniu koszt uzyskania przychodów. Podobnie należy, zdaniem wnioskodawcy, potraktować pozostałe kwoty wypłacone tytułem odszkodowania na rzecz byłego pracownika. Wszystkie poniesione przez spółkę z tego tytułu wydatki, jej zdaniem, ponoszone są w celu minimalizacji jej obciążeń w przyszłości i jako takie należy także zakwalifikować do wydatków poniesionych w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów.
Dyrektor IS uznał stanowisko spółki za prawidłowe w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych odszkodowania przewidzianego w zawartej umowie (pkt b) oraz odszkodowania wypłaconego na podstawie ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (pkt c)1, uzasadniając, że wydatki związane z realizacją umów o pracę są wydatkami mającymi na celu osiągnięcie przychodu i związane są z utrzymaniem źródła przychodu. Dyrektor IS w Łodzi nie zgodził się natomiast ze spółką co do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynagrodzenia, jakie pracownik otrzymałby w okresie wypowiedzenia, gdyby umowa została rozwiązana przez pracodawcę za wypowiedzeniem, argumentując, że wypłata odszkodowania w wysokości wynagrodzenia, jakie pracownik otrzymałby w okresie wypowiedzenia, zgodnie z umową o pracę, nie wynika z realizacji zapisów umowy o pracę2.
Komentarz podatkowy
Istota problemu, jaki zarysował się w omawianej interpretacji, dotyczy możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odszkodowania wypłaconego byłemu pracownikowi.
W omawianej sprawie Dyrektor IS w Łodzi potwierdził możliwość zaliczania w ciężar kosztów uzyskania przychodów odszkodowań, których wypłata wynika z postanowień umowy o pracę (odszkodowanie za rozwiązanie umowy o pracę) oraz przepisów ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Odnosząc przedstawioną sytuację do przepisów prawa podatkowego, w uzasadnieniu swojego stanowiska DIS w Łodzi wskazał, że odszkodowanie wypłacone na rzecz byłego pracownika, w związku z rozwiązaniem z nim umowy o pracę, może stanowić dla spółki koszt uzyskania przychodów, jeżeli wydatki ponoszone z tego tytułu spełniają ogólne przesłanki pozytywne kwalifikowania kosztów.
Zgodnie z [...]