Monitor Podatkowy

nr 7/2013

Niewielkie ilości produktów własnych przekazywane określonym instytucjom w celu wykonania na nich badań laboratoryjnych nie są uznawane za próbki w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy, przy jednoczesnym braku opodatkowania podatkiem VAT ww. przekazań

Sylwia Adamczyk
Autorka jest doradcą podatkowym.
Abstrakt

Interpretacja indywidualna Dyrektora IS w Warszawie z 4.4.2013 r., IPPP1/443-24/13-2/PR

(…) przekazanie przedmiotowych produktów oraz surowców do instytutów celem wykonania specjalistycznych badań nie będą stanowiły „próbek” w rozumieniu VATU, aczkolwiek nie będą podlegały opodatkowaniu z uwagi na okoliczności towarzyszące przekazaniu tych towarów, które sprawiają, że niniejsze przekazywane towary nie posiadają wartości konsumpcyjnej, oraz w istocie nie ma miejsca przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Tym samym przedmiotowe przekazanie nie wypełnia dyspozycji art. 7 ust. 2 ustawy.

Stan faktyczny

Spółka – osoba prawna (dalej: wnioskodawca lub spółka) jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach swej działalności spółka prowadzi sprzedaż wyrobów mięsnych własnej produkcji jako producent. W związku z prowadzoną działalnością podejmuje wiele działań o charakterze promocyjnym, reklamowym, marketingowym oraz drugi rodzaj działań wymuszonych przepisami lub wymaganiami klientów, a polegających na przekazywaniu do oceny jakości i bezpieczeństwa swoich wyrobów oraz używanych do ich wytworzenia surowców. Umożliwia to zachowanie właściwej jakości produkowanych wyrobów oraz właściwą jakość surowca do produkcji tych wyrobów, a także pozwala wyeliminować ewentualne zagrożenia. Dzięki tym działaniom odbiorcy wyrobów mają pewność właściwej jakości kupowanych wyrobów, co zapewnia bezpieczeństwo i właściwą informację handlową dla klientów.

Zdaniem spółki w konsekwencji przekazywane do badań próbki i ich pozytywne oceny generują sprzedaż spółki. W ramach takich działań spółka przekazuje nieodpłatnie próbki swoich wyrobów oraz surowców do produkcji wyrobów własnych. Do próbek wyrobów zalicza się przekazywane w niewielkich ilościach (o wartości jednorazowej z reguły kilkudziesięciu złotych): wędliny, kiełbasy, konserwy i inne wyroby garmażeryjne; do surowców różne rodzaje elementów tuszy zwierząt służących do wyrobu wędlin.

Przekazywanie próbek wyrobów i surowców dokonywane jest do takich instytucji, jak Państwowa Inspekcja Handlowa (wyspecjalizowany organ kontroli państwowej powołany do ochrony interesów i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa), Państwowa Inspekcja Sanitarna (zajmująca się warunkami zdrowotnymi żywności i żywienia), Powiatowy Lekarz Weterynarii, do kompetencji którego należy w szczególności: badanie zwierząt rzeźnych oraz produktów pochodzenia zwierzęcego, sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym nad wymaganiami weterynaryjnymi przy ich produkcji, umieszczaniu na rynku oraz sprzedaży bezpośredniej, w ramach systemu HACCP, który jest systemowym postępowaniem mającym na celu identyfikację i oszacowanie skali zagrożeń bezpieczeństwa żywności, z punktu widzenia jej jakości zdrowotnej oraz ryzyka wystąpienia tych zagrożeń podczas przebiegu wszystkich etapów produkcji i dystrybucji. Jest to również system mający na celu określenie metod ograniczania tych zagrożeń. System HACCP pozwala na uzyskanie pewności, że zakład wykonał wszystko dla bezpieczeństwa wyrobu i konsumenta, w odniesieniu do przepisów, zasad dobrej praktyki produkcyjnej i potrzeb klientów.

Ostatnim rodzajem przekazywanych próbek do oceny jest przekazywanie ich do niezależnych badań i oceny dokonywanych przez wyspecjalizowane laboratoria na podstawie zgłoszenia odbiorców wyrobów w przypadkach wątpliwości co do ich składu i jakości, a także w celu weryfikacji składu nowych wyrobów wprowadzanych na rynek zarówno krajowy, jak i zagraniczny. Takich samych ocen spółka wymaga od dostawców surowców i produktów będących składnikiem wyrobów (np. przyprawy, osłonki, a także kupowane mięsa).

Takie oceny umożliwiają również spółce uczestnictwo w przetargach, w SIWZ wymagane są bowiem oceny właściwości i składu towarów będących przedmiotem zamówienia publicznego oraz każdego innego.

Zdaniem spółki wszystkie przekazywane próbki wyrobównie mają charakteru handlowego, a są nierozłącznie związane z działalnością gospodarczą, ponieważ bez takich ocen jakości produkowanych wyrobów i surowców do ich produkcji bezsprzecznie nie można byłoby prowadzić sprzedaży swych wyrobów. Taka ocena szczególnie przy promowaniu nowego wyrobu jest ­determinantem wprowadzenia go do dalszej sprzedaży detalicznej.

W związku z tak przedstawionym zdarzeniem przyszłym wnioskodawca zwrócił się do Dyrektora IS w Warszawie (dalej: Dyrektor IS w Warszawie lub organ) o odpowiedź na pytanie, czy w świetle przepisów art. 7 ust. 2, ust. 3, ust. 7 ustawy z 11.3.2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm., dalej: VATU), obowiązujących od 1.4.2013 r. (dalej: VATU po nowelizacji), nieodpłatne przekazanie próbek wymienionych w opisie stanu faktycznego wyrobów gotowych i surowców w związku z prowadzoną przez spółkę działalnością gospodarczą nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i w konsekwencji spółka nie będzie zobowiązana do naliczania podatku VAT należnego, w myśl art. 7 ust. 2 i ust. 3 VATU po nowelizacji.

Spółka wniosła o potwierdzenie, że w świetle przepisów art. 7 ust. 2, ust. 3, ust. 7 VATU po nowelizacji, nieodpłatne przekazanie próbek wymienionych w opisie stanu faktycznego wyrobów gotowych i surowców w związku z prowadzoną przez spółkę działalnością gospodarczą nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i w konsekwencji spółka nie będzie zobowiązana do naliczania podatku VAT należnego, w myśl art. 7 ust. 2 i ust. 3 VATU po nowelizacji. Zdaniem wnioskodawcy przepis art. 7 ust. 3 VATU po nowelizacji wskazuje, że nie stosuje się art. 7 ust. 2 ustawy do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

W dniu 4.4.2013 r. Dyrektor IS w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną: IPPP1/443-24/13-2/PR, uznając stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe. Organ uznał, że przedmiotowe produkty oraz surowce przekazywane do instytutów celem wykonania specjalistycznych badań nie będą stanowiły „próbek” w rozumieniu VATU po nowelizacji. Jednocześnie przekazania tych towarów nie będą podlegały opodatkowaniu z uwagi na okoliczności towarzyszące tej czynności, które sprawiają, że przekazywane towary nie posiadają wartości konsumpcyjnej oraz w istocie nie następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W konsekwencji przedmiotowe przekazanie nie wypełnia dyspozycji art. 7 ust. 2 VATU po nowelizacji.

Komentarz podatkowy

Omawiana interpretacja dotyczy kwestii uznania za próbki niewielkich ilości produktów własnych przekazywanych określonym instytucjom w celu wykonania na nich badań laboratoryjnych oraz opodatkowania takich przekazań na gruncie przepisów VATU po nowelizacji, tj. w brzmieniu obowiązującym od 1.4.2013 r.

W myśl art. 7 ust. 2 VATU po nowelizacji, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów bądź ich części składowych.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika (ust. 3).

Od dnia [...]