Abstrakt
Interpretacja indywidualna Dyrektora IS w Łodzi z 17.12.2012 r., IPTPB3/423-324/12-4/GG
Wydatki na zakup żywności, napojów podawanych i usług świadczonych w trakcie spotkań biznesowych z kontrahentami niezależnie od miejsca podawania zakupionych artykułów spożywczych i napojów oraz niezależnie od miejsca spożywania posiłku nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. |
Stan faktyczny
Wnioskodawca jest spółką prowadzącą działalność z zakresu sprzedaży samochodów, części do samochodów oraz naprawy serwisowej i blacharsko-lakierniczej (autoryzowany salon i serwis samochodowy). Pracownicy wnioskodawcy zgodnie z obowiązującym regulaminem pracy korzystają podczas pracy z udostępnionej kawy, herbaty, cukru, mleka oraz wody. Faktury za zakup wymienionych artykułów księgowane są w koszty pozostałych świadczeń pracowniczych. W czasie spotkań służbowych dostępne są też dla pracowników drobne artykuły spożywcze typu sok, ciasteczka, cukierki. Spotkania te dotyczą omawiania kwestii istotnych dla prowadzonej działalności.
Spółka w ramach prowadzonej działalności dokonuje zakupów artykułów spożywczych, tj. kawy, herbaty, śmietanki, napojów bezalkoholowych, ciastek i cukierków na potrzeby sekretariatu, salonu i serwisu. Artykuły te są udostępniane klientom w poczekalni serwisu, w salonie oraz kontrahentom podczas spotkań biznesowych. Jest to jeden z elementów spełnienia standardów, który wiąże się z wypracowaniem przychodu. W ocenie spółki spotkania z kontrahentami dotyczą rozmów na tematy zakupu przez klientów wnioskodawcy towarów i usług. Rozmowy z kontrahentami flotowymi dotyczą negocjacji, ilości, cen sprzedawanych przez spółkę samochodów, natomiast jeżeli chodzi o usługi, to artykuły spożywcze, podawane są klientom serwisu mechanicznego oraz blacharsko-lakierniczego w czasie oczekiwania na naprawę pojazdu. Wydatki na zakup artykułów spożywczych typu: kawa, herbata, ciastka, cukierki czy napoje, np. soki, kupowane są ze środków obrotowych spółki.
W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym wnioskodawca zwrócił się do Dyrektora IS w Łodzi o odpowiedź na pytanie, czy wydatki poniesione na zakup kawy, herbaty, soków, ciastek oraz cukierków, które są przeznaczone dla kontrahentów firmy, należy traktować jako koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: PDOPrU).
W ocenie wnioskodawcy na podstawie art. 15 ust. 1 PDOPrU możliwe powinno być zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup kawy, herbaty, cukru, napojów bezalkoholowych, ciastek i cukierków, ponieważ koszt ten został poniesiony w celu uzyskania przychodu przez spółkę. Ponadto, w ocenie wnioskodawcy, wydatki te pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskiwanym przez wnioskodawcę przychodem oraz służą zachowaniu i zabezpieczeniu źródła przychodów.
Dyrektor IS w Łodzi, uznając stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe, stwierdził, że decydujące dla stwierdzenia poprawności kwalifikacji kosztów poniesionych przez wnioskodawcę jako podlegających zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów lub nie powinno być określenie, czy poniesione wydatki mieszczą się w zakresie definicyjnym kosztów reprezentacji, które na podstawie art . 16 ust. 1 pkt 28 zostały wyłączone z katalogu kosztów uzyskania przychodów.
Komentarz podatkowy
Omawiana interpretacja jest jedną z najnowszych wydanych w zakresie kwalifikacji ponoszonych wydatków pod kątem konieczności ich interpretacji jako kosztów reprezentacji przy jednoczesnym wyłączeniu z katalogu podatkowych kosztów uzyskania przychodów.
W przedmiotowej sprawie kwestią wymagającą interpretacji było [...]