Monitor Podatkowy

nr 3/2013

Brak możliwości zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych do wysokości 380 zł w odniesieniu do wartości kuponów kulturalno-rekreacyjnych zapewnianych pracownikom z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

Eliza Skotnicka
Autorka jest menedżerem w Ernst and Young Doradztwo Podatkowe sp. z o.o.
Patrycja Zalasińska
Autorka jest doradcą podatkowym; starszym konsultantem w Ernst and Young Doradztwo Podatkowe sp. z o.o.
Abstrakt

Interpretacja indywidualna Dyrektora IS w Warszawie z 26.6.2008 r., IPPB2/415-577/08-2/SR

(…) stwierdzić należy, iż opisane w przedmiotowym wniosku kupony będą stanowiły rodzaj znaku uprawniającego do wymiany na bilety. Zatem nie będą korzystały ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem nie stanowią świadczenia rzeczowego.

Stan faktyczny

Wnioskodawca, będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: spółka lub wnioskodawca), emituje kupony kulturalno-rekreacyjne (dalej: kupony), których istotą i celem jest zapewnienie pracownikom przez pracodawcę możliwości korzystania z określonych usług kulturalnych i rekreacyjnych. Za kupony można uzyskać bilety uprawniające do skorzystania z określonych usług kulturalnych i rekreacyjnych, realizowanych w kinach, teatrach, salonach masażu, siłowniach, fitness clubach, basenach i wielu innych punktach na terenie całej Polski. Odbiorcami kuponów rekreacyjno-kulturalnych są firmy, które następnie przekazują je swoim pracownikom jako świadczenia dodatkowe. Wnioskodawca, mając na uwadze treść przepisów ustawy z 26.7.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej PDOFizU)1, zadał następujące pytanie:Czy wartość kuponów kulturalno-rekreacyjnych, sfinansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 PDOFizU do kwoty 380 zł rocznie?

Komentarz podatkowy

Celem niniejszego komentarza jest przedstawienie stanowiska Ministra Finansów (dalej: Minister Finansów lub MF) oraz potencjalnych konsekwencji na gruncie przepisów PDOFizU po stronie podatników funkcjonujących w rzeczywistości gospodarczej analogicznej do tej przedstawionej w stanie faktycznym.Katalog źródeł przychodów (dochodów) podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 PDOFizU, gdzie w pkt 1 wymienia się jako te źródła: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę.Stosownie do art. 12 ust. 1 PDOFizU, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Natomiast [...]