Abstrakt
Opinia prywatna to pisemne opracowanie sporządzone na zlecenie strony postępowania w przedmiocie wymagającym wiedzy fachowej, przedłożone przez nią organowi administracji lub sądowi. Przedmiotem tego artykułu jest status procesowy opinii prywatnych w postępowaniu podatkowym i postępowaniu sądowoadministracyjnym.
Opinia prywatna a postępowanie dowodowe
Zgodnie z art. 180 § 1 ustawy z 29.8.1997 r. – Ordynacja podatkowa1 (dalej: OrdPU) jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Ta szeroka formuła może skłaniać do przyjęcia ogólnego wniosku, że każda opinia prywatna stanowi dowód w sprawie. Wniosek taki byłby jednak pochopny – pozycja opinii prywatnej w postępowaniu zależy bowiem od jej przedmiotu. Posługując się tym kryterium, można wyróżnić przynajmniej dwie kategorie:
- opinie prywatne rzeczowo odpowiadające opiniom biegłych,
- ekspertyzy prawne (w dziedzinie prawa krajowego).
Opinia prywatna przedmiotowo odpowiadająca opinii biegłego
Zgodnie z art. 197 § 1 OrdPU, w przypadku gdy w sprawie wymagane są wiadomości specjalne, organ podatkowy może powołać na biegłego osobę dysponującą takimi wiadomościami, w celu wydania opinii. Za wiadomości specjalne uznaje się wiadomości wykraczające poza zakres tych, którymi dysponuje ogół inteligentnych i ogólnie wykształconych osób2, czy też poza tzw. wiedzę własną organu3. Przynależą one do dziedziny medycyny, inżynierii, budownictwa, ekonomii, rzemiosła itd. H. Dzwonkowski podkreśla, że chodzić może nie tylko o wiedzę naukową, lecz także o umiejętności praktyczne, oparte na długotrwałym, wieloletnim doświadczeniu4.
Niewątpliwie opinia prywatna nie stanowi opinii biegłego5. Z przytoczonego powyżej przepisu wynika bowiem, że to organ podatkowy powołuje biegłego (z urzędu lub na wniosek podatnika, złożony na podstawie art. 188 OrdPU6), opinia prywatna przedłożona zostaje natomiast przez stronę.
Różniąc się od niej pod względem formalnym, opinia prywatna zawierająca wiadomości specjalne może jednak odpowiadać opinii biegłego pod względem swego przedmiotu. W takim przypadku jest ona wyposażona w taki sam walor dowodowy7. Pod omawianym względem nie ustępuje opinii biegłego – w zgodnej opinii przedstawicieli doktryny także ta ostatnia nie korzysta z uprzywilejowanej pozycji w postępowaniu dowodowym. Nie wiąże organu i podlega jego swobodnej ocenie, jako element materiału dowodowego8.
Co do zasady, fakt przedstawienia opinii przez stronę nie powinien zaważyć na jej wiarygodności9. Formalnie rzecz biorąc, biegły jest niezależny od organu i strony postępowania, ekspert sporządzający opinię prywatną działa natomiast na zlecenie strony (jest także zwykle przez stronę wynagradzany). Nie ma jednak powodu wątpić w to, że osobista rzetelność i profesjonalizm eksperta zdolne są gwarantować jego bezstronność (ostatecznie także wartość opinii biegłego opiera się na jego osobistej sumienności i uczciwości). Wiarygodności dowodowej opinii nie podważa także fakt, że to strona postępowania wyposaża eksperta w wiedzę na temat okoliczności sprawy i określa przedmiot jego opinii. Podobna zależność – właściwie nieunikniona pomiędzy kształtem odpowiedzi a kształtem pytania – obciąża także opinię biegłego. W postanowieniu o powołaniu biegłego organ podatkowy nie tylko wyznacza osobę eksperta, ale także określa zasięg i warunki jego działań – przedmiot i zakres opinii10.
Zatem zarówno w przypadku opinii prywatnej, jak i opinii biegłego jej wartość dla sprawy powinna być rozstrzygana indywidualnie w warunkach danego postępowania, w ramach swobodnej oceny dowodów przez organ podatkowy, w sposób niepodyktowany uprzedzeniami.
Ekspertyza prawna w dziedzinie prawa krajowego
Nie wszystko może być dowodem – lecz to tylko, co zostaje przedstawione w celu potwierdzenia okoliczności, która może być przedmiotem postępowania dowodowego. Co do zasady, dowodzeniu nie podlega treść prawa. Dowód służy potwierdzeniu stanu faktycznego, a nie stanu prawnego. Dlatego też opinia prywatna, której przedmiotem jest przepis prawa, nie stanowi dowodu w sprawie. Tego zdania są m.in. B. Brzeziński i W. Nykiel11 oraz B. Adamiak12.
Opinia biegłego nie może wkraczać w sferę wykładni norm prawnych. Wprawdzie przepisy prawne w sytuacji, gdy w sprawie są wymagane wiadomości specjalne, pozwalają odwołać się do opinii biegłego, jednak ta reguła nie dotyczy opinii z zakresu prawa (z wyjątkiem prawa obcego)13. Rolą biegłego nie jest dokonywanie interpretacji pojęć prawnych ani też subsumcji stanu faktycznego pod określoną normą prawną14. To utrwalone w orzecznictwie sądów administracyjnych stanowisko, dotyczące opinii biegłego, należy odnieść także do opinii prywatnej.
Prawo nie podlega dowodowi, ponieważ – jak głosi znana paremia – sąd (tu rozumiany także jako organ podatkowy) zna prawo (iura novit curia)15. Organ podatkowy nie może cedować swoich obowiązków w zakresie wykładni i stosowania prawa na podmiot zewnętrzny16. Przeciwnie – organy podatkowe powinny prowadzić postępowanie dowodowe w taki sposób, aby sfera wykładni i stosowania prawa pozostawała niedostępna dla opinii biegłego17 (a zatem również dla opinii prywatnej).
Stanowisko to, obecnie formułowane w odniesieniu do procedury podatkowej, jest [...]