Abstrakt
Interpretacja indywidualna Dyrektora IS w Katowicach z 23.4.2012 r., IBPBI/2/423-59/12/MO
Organ stwierdza że:
– czynności faktycznie wykonane poza strefą zostały przeprowadzone przez podmiot korzystający ze zwolnienia na podstawie przepisów strefowych,
– istnieje ścisły, funkcjonalny i nierozerwalny związek pomiędzy „czynnościami podstawowymi”, to jest wykonanymi na terenie strefy, a „czynnościami pomocniczymi” wykonanymi poza strefą.
Biorąc pod uwagę powyższe, spółka może uwzględnić przy kalkulacji dochodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych całość przychodów uzyskiwanych z tytułu realizacji kontraktu, w tym z tytułu czynności transportu i montażu konstrukcji stalowych wyprodukowanych na terenie SSE, które świadczy poza jej terenem.
Stan faktyczny
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: SSE) na podstawie zezwolenia z 24.6.2003 r. (dalej: zezwolenie) zmienionego następnie 13.6.2005 r. decyzją Ministra Gospodarki i Pracy na podstawie art. 19 ust. 4 ustawy z 20.10.1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej: SSEU)1. Działalność ta polega na produkcji konstrukcji stalowych, co zostało odpowiednio odzwierciedlone w treści zezwolenia, którego zakres obejmuje działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie SSE, określonych w grupowaniach:
– 28 – produkcja metalowych wyrobów gotowych, z wyjątkiem maszyn i urządzeń,
– 73.10 – prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk technicznych,
według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU) Głównego Urzędu Statystycznego.
Produkcja konstrukcji metalowych stanowi podstawowy obszar działalności gospodarczej spółki, na co wskazuje także struktura jej przychodów. Ze względu na specyfikę produkowanych na terenie SSE konstrukcji (ich charakter, gabaryty czy konieczność specjalistycznej techniki instalacji), całość pojedynczego zamówienia realizowanego przez Wnioskodawcę obejmuje produkcję wyrobu, jego transport (dostawę) i instalację (montaż). Dwie ostatnie czynności są dokonywane przez pracowników zatrudnionych przez spółkę i odbywają się zazwyczaj poza granicami SSE, tj. u klienta. Obie są jednak integralnym elementem każdego kontraktu, ponieważ jak wskazała spółka: tylko producent, dysponując odpowiednią wiedzą techniczną, może zabezpieczyć montaż zgodny z (i) normami budowlanymi, (ii) zasadami bezpieczeństwa oraz (iii) warunkami gwarancji. Z tego względu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z 15.2.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: PDPrU)2 w zw. z art. 12 SSEU spółka kwalifikuje dochody z działalności gospodarczej objętej zezwoleniem i prowadzonej na terenie SSE jako wolne od podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: PDOPr).
W związku z przedstawionym stanem faktycznym wnioskodawca zwrócił się do Dyrektora IS w Katowicach o odpowiedź na pytanie, czy właściwe jest jego podejście polegające na uwzględnianiu w ramach kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 PDOPrU całości przychodów, osiąganych w wyniku realizacji opisanych w stanie faktycznym kontraktów, obejmujących produkcję konstrukcji stalowych, a następnie ich transport na miejsce przeznaczenia oraz montaż poza terenem SSE. Wnioskodawca zaprezentował rozbudowaną argumentację na poparcie swojego stanowiska, która opiera się w głównej mierze na pojęciu tzw. działalności pomocniczej.
Dyrektor IS w Katowicach pierwotnie uznał podejście wnioskodawcy za właściwe jedynie w odniesieniu do usług instalacyjnych. Nie podzielił on jednak stanowiska spółki w zakresie czynności transportowych, twierdząc, że skoro zezwolenie udzielone spółce nie wymienia działalności związanej ze świadczeniem usług transportowych, to dochody uzyskane ze sprzedaży tych usług podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Opinia ta została podtrzymana przez WSA3 w Gliwicach i dopiero NSA4 uchylił niekorzystny dla spółki wyrok, dezawuując jednocześnie podejście Dyrektora IS w Katowicach oraz WSA w Gliwicach. Naczelny Sąd Administracyjny wskazał na brak konsekwencji w klasyfikowaniu poszczególnych czynności jako działalności pomocniczej w stosunku do podstawowej działalności strefowej. Zdaniem NSA: organy podatkowe uznały zasadność stanowiska spółki w zakresie objęcia zwolnieniem ostatniej z czynności mającej „charakter pomocniczy” w stosunku do całości zamówienia, jaką jest czynność montażu konstrukcji poza strefą, w miejscu wskazanym przez zamawiającego. Takie stanowisko organów podatkowych świadczyć może w ocenie NSA o braku pewnej konsekwencji przy udzielaniu interpretacji podatkowej. Z jednej strony bowiem czynność montażu przeprowadzona poza strefą uznana została za objętą zwolnieniem, aby czynność poprzedzającą ją, wykonaną także poza strefą, wyłączyć z takiego zwolnienia5.
Uwzględniając argumentację NSA, Dyrektor IS w Katowicach wydał 23.4.2012 r. ponownie interpretację, uznając tym razem stanowisko spółki za poprawne w odniesieniu do obu czynności przedstawionych w pytaniu.
Komentarz podatkowy
W omawianej interpretacji organ słusznie uznał czynności transportowe i montażowe wykonywane przez spółkę poza terenem SSE, jako związane i stanowiące dopełnienie działalności podstawowej prowadzonej na terenie SSE. Przebieg sprawy pokazuje jednak, jak duże trudności interpretacyjne wiążą się z kwestią tzw. działalności pomocniczej wykonywanej przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą na terenie SSE. Przytoczony przypadek jest [...]