Abstrakt
Interpretacja indywidualna Dyrektora IS w Poznaniu z 25.5.2009 r., ILPP3/443-16/09-2/TW Za podstawę opodatkowania akcyzą w przypadku sprzedaży na terenie kraju samochodu osobowego wyprodukowanego w Polsce, dokonaną przed jego pierwszą rejestracją, należy uznać ustaloną w umowie zawartej pomiędzy producentem a jego głównym odbiorcą cenę obejmującą bezpośrednie i pośrednie koszty produkcji oraz marżę producenta, a nie średnią wartość rynkową sprzedawanych samochodów. Z uwagi na etap dokonywanej przez producenta sprzedaży oraz funkcję podmiotów będących stronami transakcji, a więc producenta i jego głównego odbiorcy, niebędącego ostatecznym konsumentem, powyżej wskazana cena sprzedaży samochodu osobowego nie odbiega znacznie bez uzasadnionej przyczyny od jego wartości rynkowej. |
Stan faktyczny
Spółka sprzedawała na terytorium kraju wyprodukowane przez siebie samochody na rzecz pośrednika, który z kolei część nabytych przez siebie samochodów odsprzedawał w Polsce na rzecz głównego dystrybutora. Na cenę, po której spółka sprzedawała samochody na rzecz pośrednika, składały się bezpośrednie i pośrednie koszty produkcji oraz marża producenta.
Na gruncie wskazanego stanu faktycznego podatnik wystąpił z wnioskiem o udzielenie interpretacji indywidualnej, w którym zapytał, czy określona w powyższy sposób cena sprzedaży produkowanych przez niego samochodów stanowi prawidłowo ustaloną podstawę opodatkowania podatkiem akcyzowym z tytułu dokonywanej przez niego sprzedaży na terytorium kraju. Zdaniem wnioskodawcy ustalona przez niego cena sprzedaży, jako nieodbiegająca znacznie bez uzasadnionej przyczyny od wartości rynkowej samochodu osobowego będącego przedmiotem transakcji, stanowi podstawę opodatkowania podatkiem akcyzowym zgodnie z art. 104 ust. 1 pkt 1 AkcU.
Dyrektor IS w Poznaniu uznał stanowisko podatnika na prawidłowe i na podstawie art. 14c § 1 OdrPU odstąpił od uzasadnienia prawnego wydanej interpretacji. Jednocześnie organ podatkowy zaznaczył, iż przedmiotowa interpretacja nie obejmuje swoim zakresem innych kwestii związanych z opodatkowaniem podatkiem akcyzowym sprzedawanych przez podatnika samochodów, w szczególności związanych ze wzrostem ich wartości – na późniejszych etapach obrotu – w wyniku montażu dodatkowego wyposażenia.
Komentarz podatkowy
Zgodnie z art. 100 ust. 1 AkcU przedmiotem opodatkowania w odniesieniu do samochodów osobowych są następujące czynności:
1) import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju;
2) nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju;
3) pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, który został wyprodukowany w Polsce lub od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Akcyza od samochodów osobowych jest podatkiem jednofazowym, co w myśl art. 100 ust. 3 AkcU oznacza, że jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, o ile kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.
Nieuregulowanie akcyzy w należnej wysokości od pierwszej sprzedaży samochodu osobowego na terytorium kraju powoduje na podstawie art. 103 ust. 2 AkcU, że następująca po niej sprzedaż samochodu osobowego przed jego zarejestrowaniem podlega opodatkowaniu, jeśli w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został prawidłowo zapłacony.
W konsekwencji [...]