Monitor Podatkowy

nr 5/2009

Ewidencjonowanie dochodów uzyskanych w ramach kilku inwestycji strefowych

Anna Pęczyk-Tofel
Autorka jest aplikantką radcowską w Warszawie, doktorantką w zakresie prawa podatkowego na Uniwersytecie Warszawskim.
Marcin Stanisław Tofel
Autor jest aplikantem radcowskim w Warszawie, doktorantem w zakresie prawa handlowego na Uniwersytecie Warszawskim, prawnikiem w Kancelarii Prawniczej SALANS
Abstrakt

Interpretacja indywidualna Dyrektora IS w Bydgoszczy z 31.10.2008 r., ITPB3/423-414/08/MK1

W treści unormowań regulujących zasady korzystania ze zwolnienia podatkowego w specjalnej strefie ekonomicznej brak jest zapisów, które nakładałyby obowiązek prowadzenia odrębnej księgowości podatkowej dla każdego z projektów, na które zostały wydane zezwolenia strefowe z osobna. Brak jest także regulacji nakazujących ustalenie odrębnego wyniku finansowego, jeżeli obydwa projekty będą zlokalizowane na terenie SSE, a działalność z nimi związana będzie wykonywana przez tego samego podatnika podatku dochodowego.

Ustawa o podatku od osób prawnych wprowadzając podział na działalność opodatkowaną oraz wyodrębnioną działalność zwolnioną, nie nakazuje wydzielać różnych rodzajów działalności zwolnionej i traktować ich odrębnie – tym bardziej zatem nie ma obowiązku wydzielania w ramach działalności zwolnionej dochodów z poszczególnych projektów inwestycyjnych. Wobec tego, jeżeli dany rodzaj działalności jest objęty zezwoleniem i działalność przedsiębiorcy spełnia wymogi ustawy i rozporządzeń dotyczących SSE oraz jednocześnie ogólny maksymalny dostępny poziom pomocy publicznej nie został wykorzystany, nie ma formalnych przeszkód do skorzystania z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego.

Stan faktyczny

Na podstawie uzyskanych zezwoleń spółka prowadziła działalność gospodarczą na terenie jednej z funkcjonujących w Polsce specjalnych stref ekonomicznych2 i korzystała z pomieszczeń biurowych oraz produkcyjnych wynajmowanych od SSE. Wydatki inwestycyjne, które spółka poniosła, dotyczyły przede wszystkim zakupu maszyn i urządzeń do produkcji podstawowej, komputerów i oprogramowania oraz mebli biurowych. Jednocześnie spółka nie korzystała dotychczas ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 PDOPrU, ponieważ działalność prowadzona w strefie ekonomicznej generowała stratę.

W 2007 r. spółka podjęła decyzję o budowie własnego budynku produkcyjnego wraz z zapleczem administracyjnym i uzyskała kolejne zezwolenie na działalność na obszarze tej samej SSE. Zakresy przedmiotowe obydwu zezwoleń były identyczne. Wydatki inwestycyjne, które spółka planowała ponieść w ramach nowego zezwolenia, miały być związane przede wszystkim z budową budynku produkcyjnego, a ponadto z uzupełnieniem istniejącego parku maszynowego. Po oddaniu fabryki do użytkowania cała działalność spółki miała zostać przeniesiona z wynajmowanych dotychczas pomieszczeń do nowego budynku produkcyjnego. Wszystkie środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, nabyte w ramach pierwszego zezwolenia, były traktowane przez spółkę jako wydatki kwalifikowane, a więc objęte zwolnieniem, i miały zostać przeniesione do nowego miejsca prowadzenia działalności w strefie ekonomicznej.

W związku z powyższym zdarzeniem przyszłym podatnik wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji w zakresie dopuszczalności korzystania ze zwolnienia od opodatkowania dochodów uzyskiwanych z działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie obydwu po­siadanych przez siebie zezwoleń w momencie przeniesienia całej swojej działalności gospodarczej do budynku produkcyjnego wybudowanego w ramach drugiego zezwolenia.

Zdaniem wnioskodawcy, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 PDOPrU będzie on uprawniony do skorzystania ze zwolnienia w PDOPr od dochodu uzyskanego z działalności prowadzonej w SSE, aż do wyczerpania pomocy publicznej, której wielkość ustalona zostanie z uwzględnieniem wydatków kwalifikowanych poniesionych w ramach obydwu zezwoleń.

Zaprzestanie prowadzenia działalności w wynajmowanych pomieszczeniach w związku z przeniesieniem tej działalności do nowego budynku produkcyjnego zlokalizowanego na terenie tej samej SSE nie pozbawi spółki prawa do uwzględniania wartości wydatków kwalifikowanych poniesionych w ramach pierwszego zezwolenia, ponieważ działalność będzie nadal prowadzona na obszarze SSE, a nabyte uprzednio środki trwałe, pomimo ich przemieszczenia, pozostaną własnością podatnika i będą nadal wykorzystywane przez nią do wytwarzania „wyrobów strefowych”.

Ponadto, jak wskazano we wniosku, w celu zachowania prawa do zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 PDOPrU, w pełnej wysokości (tj. uwzględniającej wydatki kwalifikowane poniesione w ramach dwóch zezwoleń) podatnik nie ma obowiązku ustalania odrębnego dochodu dla każdego zezwolenia, gdyż działalność prowadzona jest w ramach jednego przedsiębiorstwa, a drugie zezwolenie dotyczy rozbudowy istniejącego i działającego przedsiębiorstwa. Z prowadzonej przez wnioskodawcę ewidencji będzie natomiast jednoznacznie wynikało przyporządkowanie wydatków inwestycyjnych oraz utworzonych nowych miejsc pracy do każdego z zezwoleń.

Dyrektor IS w Bydgoszczy uznał stanowisko spółki za prawidłowe i podkreślił, iż przepisy regulujące zasady korzystania ze zwolnienia podatkowego w SSE nie nakładają obowiązku prowadzenia odrębnej księgowości podatkowej dla każdego z projektów, na które zostały wydane zezwolenia strefowe. Zdaniem organu brak jest także regulacji nakazujących ustalenie odrębnego wyniku finansowego, jeżeli obydwa projekty będą zlokalizowane na terenie SSE, a działalność z nimi związana będzie wykonywana przez tego samego podatnika. Tym samym, jeżeli spółka będzie prowadzić całość działalności na terenie SSE, zobowiązana będzie ona do prowadzenia jednej ewidencji spełniającej wymogi art. 9 ust. 1 PDOPrU, czyli w sposób umożliwiający m.in. określenie kwoty dochodu zwolnionego od PDOPr oraz podlegającego opodatkowaniu, niezależnie od liczby posiadanych zwolnień strefowych.

Komentarz podatkowy

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w SSE na podstawie uzyskanego tzw. zezwolenia strefowego są uprawnieni do skorzystania z przysługującego im zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 PDOPrU zwolnienia od opodatkowania osiągniętych przez nich dochodów z działalności wykonywanej w SSE. Powyższe zwolnienie stanowi formę pomocy publicznej, dlatego też wysokość zwolnienia nie może przekroczyć dopuszczalnych prawem limitów pomocy publicznej, które zostały określone w rozporządzeniu RM z 10.12.2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej3. Jak wynika z [...]