Abstrakt
Zasady opodatkowania odsetek płaconych na międzynarodowym rynku międzybankowym są przykładem sytuacji, gdy stosowanie ogólnych, wypracowanych w międzynarodowym prawie podatkowym reguł dotyczących tzw. podatku u źródła (withholding tax) nie przystaje do realiów ekonomicznych i biznesowych konkretnej branży. Specyfika działania instytucji bankowych powoduje bowiem, że stosowanie reguł ogólnych przewidzianych w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania nie prowadzi do uniknięcia efektu nadmiernego obciążenia odsetek podatkiem dochodowym. W tym celu OECD sugeruje wprowadzenie do bilateralnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania reguł specyficznych m.in. dla branży finansowej. Sposób wykładni tych szczególnych reguł bywa przedmiotem zupełnie niepotrzebnych kontrowersji.
Wprowadzenie
Na początek należy krótko przypomnieć mechanikę działania bilateralnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania w odniesieniu do transgranicznych wypłat odsetek. Zgodnie z Modelową Konwencją OECD (art. 11), odsetki, które powstają w jednym z umawiających się państw i są wypłacane rezydentowi podatkowemu drugiego umawiającego się państwa, mogą być opodatkowane w tym drugim państwie. Jednocześnie te same odsetki mogą być opodatkowane „u źródła”, tzn. w państwie, w którym powstają, z zastrzeżeniem pewnej maksymalnej stawki podatku, jakie to państwo może nałożyć na kwotę odsetek brutto (Konwencja Modelowa OECD wskazuje stawkę 10%, państwa mogą umówić się na dowolną modyfikację tej stawki maksymalnej, najczęściej stosowana stawka to 5 lub 10%). Ponieważ podatek może być nałożony na odsetki przez oba państwa, w celu wyeliminowania podwójnego opodatkowania odbiorca odsetek ma prawo odliczenia podatku pobranego „u źródła” od swojego podatku globalnego obliczonego od całości osiągniętych dochodów według prawa państwa, którego jest rezydentem podatkowym (tzw. metoda zaliczenia lub kredytu podatkowego)1.
Modelowa Konwencja OECD (a w ślad za nią większość zawartych bilateralnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania) zakłada, że odbiorca odsetek ma możliwość skorzystać z przyznanego mu prawa do zastosowania metody zaliczenia i w ten sposób może wyeliminować niekorzystny efekt podwójnego opodatkowania. Jednak już oficjalny Komentarz do Modelowej Konwencji OECD wskazuje na słabość tego założenia w odniesieniu do sytuacji, w której odbiorca odsetek działa m.in. w branży finansowej. Typowo bowiem w sytuacji, gdy odbiorcą odsetek jest bank, z przychodem odsetkowym powiązany jest jednocześnie koszt odsetkowy z tytułu zaciągniętego uprzednio przez ten bank finansowania (np. w formie przyjętych depozytów lub wyemitowanych instrumentów dłużnych). W konsekwencji rzeczywisty dochód osiągany przez bank jest jedynie różnicą pomiędzy stopami procentowymi stosowanymi dla przychodu i kosztu odsetkowego (tzw. spread albo marża odsetkowa). Na rynku międzybankowym marża odsetkowa jest zazwyczaj bardzo ograniczona, co powoduje, że odbiorca odsetek nie jest w stanie efektywnie skorzystać z metody wyłączenia zgodnie z jej celem, gdyż podatek pobrany u źródła znacząco przewyższa podatek obliczony od dochodu na marży odsetkowej. Dochodzi zatem do efektu nieproporcjonalnie wysokiego opodatkowania marży odsetkowej i złamania metody zaliczenia2.
Na powyższy efekt nakłada się następnie praktyka branżowa (zresztą ekonomicznie zrozumiała), zgodnie z którą bank finansujący przerzuca na bank finansowany obciążenie podatkowe wynikające z konieczności zapłaty podatku u źródła3. Zasady finansowania przewidują bowiem zazwyczaj tzw. klauzulę ubruttowienia (ang. gross-up clause), która zmusza bank finansowany do dostarczenia bankowi finansującemu pełnej kwoty odsetek, tak jakby nie był pobierany podatek u źródła. Odbywa się to poprzez skalkulowanie takiej dodatkowej kwoty odsetek do zapłaty, która matematycznie wystarcza na zapłatę podatku u źródła niejako ze środków własnych banku finansowanego. Pojawienie się podatku u źródła w relacjach międzynarodowego finansowania banków powoduje zatem znaczne podwyższenie kosztu finansowania, przy czym podatek u źródła nadal pozostaje nieefektywnym obciążeniem podatkowym, tzn. bank finansujący nadal nie ma od czego go „odliczyć”.
Zdając sobie sprawę z nieadekwatności reguły ogólnej do działalności banków i innych instytucji finansowych, Komentarz do Modelowej Konwencji OECD sugeruje państwom wprowadzenie do umów o unikaniu podwójnego opodatkowania klauzuli, zgodnie z którą: wszelkie odsetki podlegają opodatkowaniu wyłącznie w państwie rezydencji podatkowej odbiorcy odsetek, jeśli są wypłacane (…) z tytułu wszelkiego rodzaju pożyczki przyznanej przez bank (any loan of whatever kind granted by a bank)4.
Powyższa reguła przewiduje zatem wyłączenie prawa do opodatkowania odsetek przez państwo źródła, tzn. państwo, w którym odsetki powstają. Wyłączne prawo opodatkowania odsetek uzyskuje państwo rezydencji podatkowej odbiorcy odsetek5. Zarysowane powyżej problemy z zastosowaniem metody zaliczenia oraz podrożeniem kosztów finansowania zostają tym samym wyeliminowane.
W polskich umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania powyższa klauzula została zastosowana w relacjach z Austrią6, Republiką Federalną Niemiec7, Holandią8, Belgią, Wielką Brytanią9 oraz Irlandią10. Generalnie, w umowach tych powtórzono sformułowania zaproponowane przez Modelową Konwencję OECD. Polska praktyka bankowa w zakresie uzyskiwania finansowania na międzynarodowym rynku międzybankowym koncentruje się zatem – co zrozumiałe i ekonomicznie uzasadnione – na relacjach z bankami finansującymi zlokalizowanymi w tych właśnie państwach11.
Specyfika wykładni umów o unikaniu podwójnego opodatkowania
Przechodząc na grunt wykładni postanowień polskich umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, warto poczynić kilka uwag o charakterze ogólnym. Wymogi dyskursu prawniczego na gruncie wykładni umów o unikaniu podwójnego opodatkowania są bowiem bardziej złożone, aniżeli ma to miejsce w przypadku interpretacji przepisów krajowego prawa podatkowego. Zrozumienie specyficznych zagadnień z zakresu interpretowania umów o unikaniu podwójnego opodatkowania pozwoli uniknąć wielu nieporozumień i błędów przy ich wykładni.
Po pierwsze – umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania powinny być interpretowane zgodnie z powszechnym, międzynarodowym sensem słów w nich użytym. Tylko wtedy można bowiem dążyć do zapewnienia jednolitej i neutralnej wykładni pozwalającej na osiągnięcie sytuacji, w której oba umawiające się państwa rozumieją postanowienia zawartej pomiędzy sobą umowy w taki sam sposób12. Powyższa wskazówka interpretacyjna da się wyprowadzić wprost z postanowień zamieszczonych zazwyczaj w art. 3 ust. 2 umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, zgodnie z którym przy stosowaniu konwencji, jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej, każde określenie w niej niezdefiniowane będzie miało takie znaczenie, jakie przyjmuje się w danym czasie, zgodnie z prawem umawiającego się państwa w zakresie podatków, do których zastosowanie ma niniejsza konwencja. Kontekst umowy, nawet w przypadku pojęć w samej umowie wyraźnie niezdefiniowanych, ma zatem zawsze pierwszeństwo przed rozumieniem „czysto krajowym”.
Po drugie – na gruncie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania punkt ciężkości przy interpretacji przesuwa się w kierunku wykładni celowościowej. Wynika to choćby z faktu zawierania umów w 2 wersjach językowych, z których każda ma charakter tekstu autentycznego, co zwiększa ryzyko dwuznaczności językowej. Sięgnięcie do celu danego postanowienia umowy pozwala na ustalenie jednolitego rozumienia w stopniu większym, niż czyni to sama analiza warstwy językowej tego postanowienia.
Po trzecie – w literaturze podatkowej niekwestionowana jest rola oficjalnego Komentarza do Modelowej Konwencji OECD przy wykładni postanowień bilateralnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania opartych na Modelowej Konwencji OECD13. Komentarz daje konkretne wskazówki interpretacyjne, wyjaśniając sens i cel poszczególnych postanowień umownych.
Przesłanki zwolnienia od podatku u źródła
Komentowane zwolnienie od podatku u źródła wynikające z typowego postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania znajduje zastosowanie jedynie przy łącznym spełnieniu 3 wymienionych poniżej przesłanek: [...]