Monitor Podatkowy

nr 3/2008

Traktowanie premii pieniężnych w podatku VAT (SERWIS Monitora Podatkowego 3/2008)

Paweł Sylwestrzak
radca prawny, senior associate w kancelarii Salans
Dariusz Stolarek
doradca podatkowy, doktorant w Katedrze Prawa Finansowego UW, associate w kancelarii Salans
Abstrakt

Wypłacanie przez dostawców towarów premii pieniężnych w zamian za dokonanie uzgodnionego poziomu zakupów jest powszechnie stosowanym narzędziem wspierania sprzedaży. Konsekwencje podatkowe tego rodzaju rozliczeń są obecnie rozpoznane i nie są zasadniczo sporne ani w doktrynie prawa podatkowego, ani w orzecznictwie sądów administracyjnych. Jednak zmienne podejście organów podatkowych oraz niejednolite stanowisko MF sprawia, że klasyfikacja podatkowa premii pieniężnych urasta do rangi zagadnienia nierozwiązywalnego, kreującego ciągłe ryzyko dla podatników.