Abstrakt
Postanowienie Naczelnika I US Łódź-Górna z 8.2.2007 r.1 Wydatki poniesione na zakup kubków, kalendarzy, długopisów i smyczy z logo firmy są wydatkami na cele reprezentacji niestanowiącymi kosztów uzyskania przychodu. |
Stan faktyczny
Podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą jako przedstawiciel firm zagranicznych ponosił wydatki na zakup towarów, takich jak kalendarze, długopisy, kubki itp., na których umieszczony był znak (logo) firmy. Podatnik wystąpił z wnioskiem o interpretację prawa podatkowego dotyczącym dopuszczalności zaliczenia powyższych wydatków do kosztów uzyskania przychodu. Zdaniem wnioskodawcy, nabywane przez niego towary zaopatrzone w logo firmy stanowią formę reklamy, a wydatki na ich zakup stanowią koszty uzyskania przychodów.
Naczelnik I US Łódź-Górna uznał zaprezentowane we wniosku stanowisko za nieprawidłowe. W uzasadnieniu do wydanego postanowienia Naczelnik odwołał się do definicji reprezentacji rozumianej jako wystawność i okazałość, która, jego zdaniem, w odniesieniu do działalności gospodarczej powinna być rozumiana jako kształtowanie i utrwalanie pozytywnego wizerunku firmy, poprzez jej wystrój, kontakty oficjalne i handlowe z innymi podmiotami gospodarczymi, sposób podejmowania kontrahentów oraz wręczanie upominków.
W opinii Naczelnika zakupywane przez podatnika towary oznaczone logo firmy nie promują konkretnych towarów handlowych związanych z jego działalnością, czy świadczonymi przez niego usługami. Nie są to również przedmioty związane z zakresem i przedmiotem działalności prowadzonej przez podatnika. Rozdawane kontrahentom drobne upominki z logo firmy wzbudzają natomiast pozytywne skojarzenia w odbiorcach, wpływając w sposób pośredni na stworzenie dobrego wizerunku firmy. W związku z tym wydatki poniesione na zakup powyższych towarów należy zaliczyć do wydatków na cele reprezentacji niestanowiących – zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 PDOFizU – kosztów uzyskania przychodów.
Komentarz podatkowy
Obowiązujące do końca ubiegłego roku przepisy art. 23 ust. 1 pkt 23 PDOFizU (odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 28 PDOPrU) uprawniały podatników do zaliczenia ponoszonych przez nich wydatków na cele reprezentacji i reklamy niepublicznej w części nieprzekraczającej 0,25% przychodu do kosztów uzyskania przychodu. Wprowadzona z początkiem bieżącego roku nowelizacja wyłączająca z zakresu kosztów uzyskania przychodów wydatki ponoszone na reprezentację, a w szczególności na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów w tym alkoholów, sprawiła, iż zagadnienie rozgraniczenia kosztów reprezentacji od kosztów reklamy zyskało na znaczeniu. W interpretacjach [...]