Monitor Podatkowy

nr 9/2007

Wydatki na zakup towarów oznaczonych logo firmy

Anna Pęczyk-Tofel
Autorka jest aplikantką radcowską w Warszawie, doktorantką w zakresie prawa podatkowego na Uniwersytecie Warszawskim.
Marcin S. Tofel
Autor jest aplikantem radcowskim w Warszawie, doktorantem w zakresie prawa handlowego na Uniwersytecie Warszawskim, prawnikiem w Kancelarii Prawniczej SALANS.
Abstrakt

Postanowienie Naczelnika I US Łódź-Górna z 8.2.2007 r.1

Wydatki poniesione na zakup kubków, kalendarzy, długopisów i smyczy z logo firmy są wydatkami na cele reprezentacji niestanowiącymi kosztów uzyskania przychodu.

Stan faktyczny

Podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą jako przedstawiciel firm zagranicznych po­nosił wydatki na zakup towarów, takich jak kalendarze, długopisy, kubki itp., na których umieszczony był znak (logo) firmy. Podatnik wystąpił z wnioskiem o interpretację prawa podatkowego dotyczącym dopuszczalności zaliczenia powyższych wydatków do kosztów uzyskania przychodu. Zdaniem wnioskodawcy, nabywane przez niego towary zaopatrzone w logo firmy stanowią formę reklamy, a wydatki na ich zakup stanowią koszty uzyskania przychodów.

Naczelnik I US Łódź-Górna uznał zaprezentowane we wniosku stanowisko za nieprawidłowe. W uzasadnieniu do wydanego postanowienia Naczelnik odwołał się do definicji reprezentacji rozumianej jako wystawność i okazałość, która, jego zdaniem, w odnie­sieniu do działalności gospodarczej powinna być ro­zumiana jako kształtowanie i utrwalanie pozytywnego wizerunku firmy, poprzez jej wystrój, kontakty oficjalne i handlowe z innymi podmiotami gospodarczymi, sposób podejmowania kontrahentów oraz wręczanie upominków.

W opinii Naczelnika zakupywane przez podatnika towary oznaczone logo firmy nie promują konkretnych towarów handlowych związanych z jego działalnością, czy świadczonymi przez niego usługami. Nie są to również przedmioty związane z zakresem i przedmiotem działalności prowadzonej przez podatnika. Rozdawane kontrahentom drobne upominki z logo firmy wzbudzają natomiast pozytywne skojarzenia w odbiorcach, wpływając w sposób pośredni na stworzenie dobrego wizerunku firmy. W związku z tym wydatki poniesione na zakup powyższych towarów należy zaliczyć do wydatków na cele reprezentacji niestanowiących – zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 PDOFizU – kosztów uzyskania przychodów.

Komentarz podatkowy

Obowiązujące do końca ubiegłego roku przepisy art. 23 ust. 1 pkt 23 PDOFizU (odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 28 PDOPrU) uprawniały podatników do zaliczenia ponoszonych przez nich wydatków na cele reprezentacji i reklamy niepublicznej w części nieprzekraczającej 0,25% przychodu do kosztów uzyskania przychodu. Wprowadzona z początkiem bieżącego roku nowelizacja wyłączająca z zakresu kosztów uzyskania przychodów wydatki ponoszone na reprezentację, a w szczególności na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów w tym alkoholów, sprawiła, iż zagadnienie rozgraniczenia kosztów reprezentacji od kosztów reklamy zyskało na znaczeniu. W interpretacjach [...]