Abstrakt
Pierwsza część artykułu przybliżyła zasady, według których prowadzone jest quasi-postępowanie zmierzające do udzielenia pisemnych interpretacji: sposób jego wszczęcia, termin do jego zakończenia, wymaganą prawem treść wniosku oraz przepisy OrdPU, które w tych sprawach należy stosować1.
W tej części artykułu, poddano analizie formę prawną, w której następuje wydanie interpretacji, skutki zastosowania się przez podatnika do interpretacji oraz tryb zaskarżenia interpretacji. Przedstawiono również przepisy przejściowe towarzyszące omawianej nowelizacji OrdPU.
Interpretacja indywidualna
Forma, w jakiej następuje wydanie interpretacji indywidualnej przez Ministra Finansów
Przepisy Rozdziału 1a OrdPU które wejdą w życie z 1.7.2007 r.2 nie przewidują, aby interpretacja indywidualna przybierała formę postanowienia, bądź decyzji, tj. znanych z przepisów OrdPU prawnych form działania administracji.
Znowelizowany przepis art. 14b § 1 OrdPU będzie stanowił, że minister właściwy do spraw finansów publicznych3 wydaje pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Z kolei przepis art. 14c OrdPU określi wymagane elementy interpretacji indywidualnej. Jak wynika z § 3 tego przepisu, interpretacje indywidualne powinny zawierać także pouczenie o prawie wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
W kontekście powyższego, zwrócić należy uwagę na treść przepisu art. 3 ustawy z 16.11.2006 r. o zmianie ustawy – OrdPU oraz o zmianie niektórych innych ustaw4. Zgodnie z tym przepisem, w PPSA5 wprowadza się w szczególności następującą zmianę – w art. 3 w § 2 dodaje się pkt 4a w brzmieniu „pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach”.
Przypomnieć należy, iż przepis art. 3 PPSA zawiera katalog rozstrzygnięć wydawanych przez organy administracji, w przypadku których sąd administracyjny rozpoznaje skargi na takie rozstrzygnięcia. W katalogu tym wskazane są decyzje (pkt 1), oraz postanowienia (pkt 1 i 2). Od 1.7.2007 r. katalog ten ulegnie rozszerzeniu o pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach (interpretacje indywidualne) – pkt 4a.
Pozwala to w naszej ocenie wysnuć wniosek, iż wydawane przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych po 1.7.2007 r. interpretacje indywidualne stanowić będą formę działania tego organu odrębną od decyzji i postanowień.
Na powyższą okoliczność, wskazuje również – naszym zdaniem – zakres przedmiotowy odesłania do przepisów Działu IV OrdPU przewidzianego w jej art. 14h po nowelizacji. Przepis ten, nie pozwala na stosowanie w sprawach dotyczących interpretacji indywidualnej, ani przepisów zawartych w Rozdziale 13 – Decyzje, ani w Rozdziale 14 – Postanowienia OrdPU. Przepisy tego ostatniego rozdziału mogą być odpowiednio stosowane zgodnie z art. 14g OrdPU, ale wyłącznie w odniesieniu do postanowień w sprawie pozostawienia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej bez rozpatrzenia.
Treść interpretacji
Jedynym przepisem OrdPU wskazującym na treść interpretacji indywidualnej jest zmieniony przepis art. 14c. Zgodnie z tym przepisem, interpretacja indywidualna zawiera: ocenę stanowiska wnioskodawcy, uzasadnienie prawne tej oceny (niewymagane, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest w całości prawidłowe), wskazanie prawidłowego stanowiska wraz z uzasadnieniem prawnym – w razie negatywnej oceny stanowiska wnioskodawcy pouczenie o prawie wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
Ocena stanowiska wnioskodawcy, to stwierdzenie organu co do prawidłowości bądź nieprawidłowości stanowiska przedstawionego we wniosku przez zainteresowanego.
Jeżeli stanowisko wnioskodawcy zostanie uznane za nieprawidłowe, organ zobowiązany jest uzasadnić taką ocenę z punktu widzenia przepisów prawa – czyli wskazać te przepisy prawa podatkowego, które jego zdaniem nie pozwalały na zaakceptowanie stanowiska wnioskodawcy.
W takim wypadku organ zobowiązany jest również przedstawić prawidłowe stanowisko w odniesieniu do stanu faktycznego podanego przez wnioskodawcę oraz je uzasadnić. Oznacza to, że organ w interpretacji indywidualnej przedstawia prawidłowy – w jego ocenie – sposób interpretacji przepisów prawa, o które pytał wnioskodawca w odniesieniu do stanu faktycznego wskazanego we wniosku.
Interpretacja indywidualna powinna zawierać także pouczenie o prawie wniesienia skargi do sądu administracyjnego, jeżeli wnioskodawca uzna ją za sprzeczną z prawem.
Zgodnie z przepisem art. 52 PPSA, jeżeli ustawa nie przewiduje środków zaskarżenia w sprawie będącej przedmiotem skargi, skargę na akty lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 (od 1.7.2007 r., także określone w pkt 4a – interpretacje indywidualne), można wnieść po uprzednim wezwaniu na piśmie właściwego organu – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu aktu lub podjęciu innej czynności – do usunięcia naruszenia prawa. A zatem, w świetle powyższego, warunkiem rozpoznania skargi na interpretację indywidualną przez WSA jest [...]