Monitor Podatkowy

nr 6/2006

Wiążące interpretacje a zmiana przepisów

Elżbieta Puławska
Autorka jest Radcą Prawnym.
Abstrakt

W artykule przedstawiona została praktyka uchylania przez organy skarbowe postanowień w sytuacji, gdy przepisy, na podstawie których wydano interpretację podatkową, uległy zmianie oraz zasady odwoływania się od takich decyzji.

W mojej praktyce zawodowej zetknęłam się w ostatnim czasie z zagadnieniem automatycznego uchylania przez Izby Skarbowe postanowień wydanych przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej (postanowienie interpretacyjne), w sytuacji gdy następuje zmiana przepisów prawa podatkowego. Dyrektorzy Izb Skarbowych, kierując się chyba tzw. ostrożnością procesową, wydają decyzje uchylające wszystkie postanowienia Naczelnika US, których przedmiotem była interpretacja przepisów znajdujących się wśród przepisów zmienionych, nawet wówczas gdy zmiana taka nie ma żadnego związku faktycznego z zagadnieniem analizowanym w treści postanowienia interpretacyjnego.

Jako podstawę prawną swojego stanowiska, w czytanych przeze mnie decyzjach, Dyrektorzy IS wskazują art. 14b § 5 pkt 2 OrdPU, stwierdzając w uzasadnieniu, iż „organ odwoławczy uchyla postanowienie Naczelnika US wydane w trybie art. 14a § 4 OrdPU, w przypadku gdy niezgodność z prawem tego postanowienia jest wynikiem zmiany interpretowanych przepisów, a taka właśnie zmiana przepisów nastąpiła”.

Przywoływany przez IS jako podstawa prawna tego rodzaju decyzji art. 14b § 5pkt 2OrdPU, stanowi, iż:

Organ odwoławczy zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4: z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także, je żeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

Jak z powyższego wynika, postanowienie wydane przez Naczelnika US w trybie art. 14a OrdPU może być uchylone tylko, jeśli zmiana przepisów zaistniała po jego wydaniu co powoduje, iż postanowienie to „rażąco narusza prawo”. Dyrektorzy IS, formułując we wskazany wyżej sposób jak cytowane na wstępie, uzasadnienie decyzji uchylającej postanowienia interpretacyjne, nie wskazują natomiast, w żadnej mierze, iż treść uchylanych postanowień Naczelników US rażąco narusza prawo w kształcie obowiązującym obecnie.

Art. 210 § 1 OrdPU stanowi, iż decyzja zawierać musi:

1) oznaczenie organu podatkowego;

2) datę jej wydania;

3) oznaczenie strony;

4) powołanie podstawy prawnej;

5) rozstrzygnięcie;

6) uzasadnienie faktyczne i prawne;

7) pouczenie o trybie odwoławczym jeżeli od decyzji służy odwołanie;

8) podpis osoby upoważnionej, z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego.

Stwierdzenie w uzasadnieniu, iż postanowienie winno zostać uchylone w trybie art. 14a § 4 OrdPU, w przypadku gdy niezgodność z prawem tego postanowienia jest wynikiem zmiany interpretowanych przepisów, a taka właśnie zmiana przepisów nastąpiła nie spełnia wymogów „uzasadnienia faktycznego i prawnego”. Nie wynika z niego bowiem, dlaczego, w ocenie [...]